Thrillers Leestafel.info

spannende boeken en een beetje fantasy

Black-outBlack-out
Diverse schrijvers

‘Schrijf een verhaal waarin minimaal één moord voorkomt en waarin een echte of gefingeerde black-out aangevoerd wordt als excuus.’

Dat heeft geresulteerd in een verhalenbundel, 20 verhalen van gemiddeld 10 pagina’s per verhaal, van bekende en onbekende schrijvers uit België en Nederland: Era Richmen, Annet Hulst, Rob Bakker, Franziska Weissenbacher en Johnny Bollé, deze schrijvers kun je kennen.
Zij publiceerden al eerder bij LetterRijn.
Patricia Bouwhuis-Ooyevaar, Henk de Klerck, Afke van Beek, Bruno Lowagie, Margareth Hillebrandt, Anna van Gelderen, Angelique Suijdendorp, Karin Bisschops, Mieke van Wieringen, Gert-Jan van den Bemd, Marieke Jongejan, Sofie De Braekeleer, Merel van Stiphout, Carolien Cramer, Hedwig Meesters zijn als besten naar voren gekomen bij de wedstrijd.

Het feit dat de bundel een thema heeft betekent dat er een overeenkomst tussen de verhalen is. Ze gaan over allerlei soorten black-outs. Geheugenverlies als gevolg van een val, een klap op het hoofd, een bedwelmend middel, dat soort dingen.
De meeste hoofdpersonen worden wakker op een plaats waarvan ze niet weten wat of waar het is, een plek waarvan ze zich niet kunnen herinneren hoe ze daar terecht zijn gekomen. Vaak ontdekken ze iets afwijkends aan zichzelf: ze hebben een andere outfit aan, ze zitten onder het bloed of zijn vastgebonden.
Maar steeds is er de vraag hoe dat komt. Hebben ze zelf iets uitgespookt, of heeft een ander het hen aangedaan? Hoe komen ze op die plek? Wie is er bij betrokken en hebben die personen het goed met hen voor? Meestal niet natuurlijk.


Er is de verbijstering om deze situatie, met de bijbehorende vragen die natuurlijk maar mondjesmaat beantwoord worden. Zo wordt de spanning opgebouwd, en komen we aan het eind van het verhaal tot de ontknoping, vaak heel verrassend.
De gedupeerden stappen natuurlijk niet zomaar op iemand af - laat staan de politie - omdat ze geen idee hebben wat er gebeurd is. Dat onderzoek dat ze dan zelf doen, maakt deze verhalen stuk voor stuk intrigerend.
Vaak komt boontje om zijn loontje, maar toch ook niet altijd. De verrassing blijft erin!


Soms zijn het de hoofdpersonen zelf die een ander iets aandoen. Dan is de vraag wat hun motief is.
En soms blijkt dat ze erin geluisd zijn.


Eigenlijk springt er niet echt een verhaal uit. Hoewel…
Het verhaal Elizabeth en Richard van Hedwig Meesters is zo verfrissend anders dat je meteen nieuwsgierig wordt of deze schrijfster ook een lezer kan boeien met een flukse thriller.
En het verhaal van Rob Bakker over de twee heren die een wijntje drinken is hoewel misschien niet echt origineel, wel heel goed opgebouwd.
De vergeten moord van Bruno Lowagie heeft een aparte setting:  een ruimteschip en bij het verhaal van Carolien Cramer tast je als lezer volledig in het duister, over wat er gebeurd is.
Maar eigenlijk zouden alle verhalen wel genoemd kunnen worden…
Dat ze gelijksoortig zijn houdt wel in dat je deze bundel verhalen niet in één keer leest.


ISBN 9789493192522 | paperback | 240 pagina's | Uitgeverij LetterRijn | oktober 2022

© Marjo, 31 januari 2023

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER

Zonder angstZonder angst
Inge van Prooijen

Enigszins tegen de wens van haar partner in heeft Cleo een eigen praktijk opgezet. Ze heeft zelf ervaring met angst en noemt haar praktijk Monsters onder mijn bed.
Ze heeft een therapie ontwikkeld op basis van kunst. Ze laat haar cliënten tekenen en schilderen zodat ze ontspannen en makkelijker praten.


Aan Cleo de taak om uit te zoeken of de mensen die haar hulp inroepen last hebben van ingebeelde angst of dat ze misschien wel recht van spreken hebben. Ze gaat er van uit dat de gevoelens die de cliënten hebben sowieso echt zijn, maar over het geheel genomen is het voor haar makkelijker om een niet gerechtvaardigde angst te lijf te gaan. Waar zit de oorsprong van die angst?

Julia is haar nieuwe cliënt. Zij is een jonge student en ze is bang omdat ze denkt dat ze gestalkt wordt. Haar verhaal raakt Cleo ten zeerste. Ze begint zich af te vragen of de angsten van Julia misschien echt zijn. Ze begint er mee om het meisje te vragen wie ze allemaal kent. Wie er in staat zou zijn om in het appartement van Julia binnen te komen.

Hert geval Julia laat haar niet los, ze gaat daar heel ver in. Haar partner Dex neemt haar die betrokkenheid kwalijk, hun relatie lijdt er onder.

Angststoornissen is dus het thema van dit verhaal. Het zit heel goed in elkaar, je zou er zelf wantrouwend van worden.
Het verhaal wordt in de ik-persoon verteld door Cleo, onderbroken door stukjes cursieve tekst, waarbij lang onduidelijk blijft wie daar aan het woord is. Er is een proloog waarboven staat: HIJ.
Maar wie is deze manspersoon?

Je probeert mee te puzzelen, maar natuurlijk zorgt de schrijfster er wel voor dat je de oplossing niet vindt! Er zijn verrassende wendingen in het verhaal verwerkt, die je echt niet aan ziet komen.
Daarom alleen al is dit een veelbelovend debuut! Maar wat het verhaal iets extra’s meegeeft is de beschrijving van een angststoornis. Het is heel invoelbaar wat het met je doet als je bang bent.

Inge van Prooijen (1988) schreef met Zonder Angst haar eerste thriller, een mooie psychologische thriller.


ISBN 9789461096807 | paperback | 300 pagina's | Uitgeverij de Crime Compagnie | januari 2023

© Marjo, 31 januari 2023

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER

Rennen of sterven - Doggerland 4
Maria Adolfsson
 
Dit is het vierde deel van de serie over het fictieve eilandenrijk Doggerland, dat vermoedelijk op de plek ligt waar de Doggersbank zich bevindt. Daar heb ik bij m’n vorige besprekingen ook al over geschreven, dus het is overbodig om op dit punt in herhaling te vervallen.
 
Het boek begint met een cursief stuk  met de titel ‘Ervoor’. Deze cursieve stukken vinden we ook verder in het boek en op een gegeven moment wordt het wel een beetje duidelijk op wie de hoofdstukken betrekking hebben, hoewel er verschillende personen aan het woord zijn.
 
Het echte verhaal begint op het feest van de herfstnachtevening, waar dit jaar voor het eerst een pride parade aan is toegevoegd. Karen Eiken Hornby is hier ook en voelt zich niet bijzonder prettig, omdat ze in verband met haar zwangerschap niet mee kan drinken met haar vrienden. En dan begint er opeens iemand op de menigte te schieten. Karen weet zich in veiligheid te brengen en ontfermd zich over Eirik From, die zwaar gewond is geraakt. De dader wordt al snel in z’n hotelkamer gevonden, waar hij een eind aan z’n leven heeft gemaakt.
 
Hiermee is het verhaal natuurlijk niet afgelopen, want er begint een zoektocht naar het motief van de dader. Er komen allerlei zaken aan het licht. De dader is getrouwd met een vrouw uit een rijke familie. De vader van de vrouw moet niet veel van de man hebben, omdat hij niet uit de juiste klasse komt. Het was een studievriend van de zoon des huizes, iets waar pa ook al niet bijzonder gelukkig mee was. De man heeft een hoge functie bij het Directoraat Visserij, waar hij echter ontslagen is. Dit heeft hij voor z’n familie verborgen gehouden.
 
Er zit dit keer ook weer heel veel privéleven van Karen Eiken Hornby in het verhaal.
Een van de gewonden is Bo Ramnes, die we ook in het tweede boek van de serie al tegen zijn gekomen. Hij is getrouwd met Aylen, een vriendin van Karen, die door hem mishandeld wordt. Aylen is met hulp van Karen uit haar huwelijk ontsnapt. Dat heeft ze al eerder gedaan, maar Bo weet haar altijd weer terug te krijgen, door te dreigen hun kinderen van haar af te pakken. Dit keer is het anders gegaan, omdat Karen een familielid in heeft geschakeld, die de leider is van een motorbende. Helaas dreigt dit nu mis te lopen, omdat Bo achter de familieband is gekomen en een paar leden van de motorbende problemen met justitie hebben, die het familielid van Karen noodzaken om zich gedeisd te houden.
 
Karen is hoogzwanger en past nauwelijks nog achter het stuur van de auto. Op Oistra (het oesterfeest, dat een week na de viering van de herfstnachtevening plaatsvindt) zal ze tijdelijk stoppen met haar werk.
 
In de cursieve stukken leren we langzaam meer over de ware toedracht van de gebeurtenissen, want alles zit anders in elkaar dan het op het eerste gezicht lijkt. Anders zouden we ook geen lang verhaal hebben gehad. Als Karen reageert op een telefoontje van de vrouw van de dode dader, die kennelijk dronken is, blijkt ze uiteindelijk haar eigen leven weer in gevaar te brengen, iets dat bijna gebruikelijk is in de boeken van Maria Adolfsson. Aan het eind van het boek volgt nog een andere verrassende ontknoping
 

ISBN 978 90 245 9755 0 | Paperback | 349 pagina’s | Luitingh-Sijthoff | maart 2022
vertaald door Elina van der Heijden

© Renate, 28 januari 2023

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER

CultusCultus
Camilla Läckberg en Henrik Fexeus

Als zijn vader zijn zoontje, een jochie van vijf jaar, bij het kinderdagverblijf komt ophalen, kunnen ze Ossian nergens vinden. Bij navraag zou hij meegegaan zijn met een ouder stel. Maar als een meisje zegt: 'die twee vroegen of ik mee wilde gaan om naar de puppy’s in hun auto te kijken!'
is het duidelijk helemaal mis! Dit meisje was verstandig. Ossian niet.
Het wordt een zaak voor rechercheur Mina Dabiri en haar team.
Helaas ontdekken zij een eerdere verdwijning waarbij het verdwenen kind na drie dagen werd teruggevonden. Dood. Ze vrezen het ergste voor Ossian, hebben zij ook nu maar drie dagen?
Mina heeft bij een eerdere zaak, twee jaar terug (beschreven in Box) de mentalist Vincent Walder leren kennen. Ze wil opnieuw contact met hem opnemen, wordt aanvankelijk tegengewerkt, maar tenslotte ontstaat er opnieuw een samenwerking.
Ze ontdekken dat er een patroon zit in de verdwijning van de kinderen. Kunnen zij voorkomen dat er nog meer kinderen verdwijnen?
Is hier een seriemoordenaar aan het werk? Maar waarom laat zijn manier van werken dan zo'n ingewikkeld patroon zien? Hebben de verdwijningen een link naar het verleden? Heeft die sekte er iets mee te maken? En wat is de overeenkomst tussen de kinderen?
Het is een enorme uitdaging voor het complete team.



Behalve dat er gepuzzeld wordt om deze zaak op te lossen, zijn er ook veel persoonlijke verwikkelingen. Mina heeft het vermoeden dat Vincent meer voor haar betekent dan wenselijk is. Hij is immers getrouwd. Ook de rechercheurs Julia – de baas – Peder, Ruben en Christer hebben zo hun persoonlijke sores. De een wat meer dan de ander.
Heeft dit gevolgen voor de zaak, dan is het belangrijk ook hun verhaal te vertellen. Maar daar zou je vraagtekens bij kunnen zetten.
Zeker: hun verhalen zijn zeker interessant, en ze worden door Camilla Läckberg uitstekend verteld, het zijn boeiende psychologische verhalen. Maar gezien de lijvigheid van het boek had dit best minder gekund. Het verhaal rond Mina en Vincent is wat anders, dat hoort er absoluut in.


De sfeer van het boek is, pff, heet! Men transpireert wat af, en niet alleen omdat het een race tegen de klok is.
Voor de lezer is het allemaal best ingewikkeld met al die puzzels die breeduit gemeten in het boek staan. Het wordt wel duidelijk uitgelegd, gelukkig wel. Waarom dit er allemaal in zit heeft vast te maken met de medewerking van Henrik Fexeus, die zich in het dagelijkse leven bezig houdt met dit soort verschijnselen.

Het is handig als je het eerste deel gelezen hebt, maar dat is niet noodzakelijk. Heb je het wel gedaan dan wil je absoluut het derde deel, waar naar gehint wordt in dit tweede deel, niet missen!


Camilla Läckberg is een van de succesvolste Zweedse thrillerauteurs, met wereldwijd meer dan 30 miljoen verkochte boeken. Van haar populaire Fjällbacka-serie met Patrik Hedström en Erica Falck zijn alleen in Nederland al meer dan 3 miljoen exemplaren verkocht. Recent schreef ze in samenwerking met Henrik Fexeus de bestsellers Box en Cultus, de eerste twee delen van een spannende nieuwe trilogie.

Henrik Fexeus is een bekende Zweedse mentalist, auteur en tv-presentator. Van zijn boeken zijn inmiddels meer dan een miljoen exemplaren verkocht en ze worden vertaald in 30 landen. In 2017 debuteerde hij als fictie-auteur met zijn youngadultroman The Lost, het eerste deel van een trilogie.


ISBN 9789044361988 | paperback | 656 pagina's | Uitgeverij House of the Books | november 2022
Vertaald uit het Zweeds door Marit Kramer en Madeleine Kiers

© Marjo, 25 januari 2023

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER

Verborgen traliesVerborgen tralies
VT-thrillerreeks deel 7
Melissa Skaye

Rechercheur Luca Borra zit in een flinke dip. De vraag 'Waar was jij op 15 november 2017?' blijft maar door zijn hoofd spoken. Op die dag verdween Aisha, zijn geliefde, en de moeder van Roan en Amber, die net als hij nog steeds hopen op een veilige terugkeer van hun moeder.
Ze nemen het Luca kwalijk dat hij niets meer lijkt te ondernemen.
Rechercheur Sanne Philips, de partner van Luca, maakt zich vooral zorgen over hem, maar hoe kan ze hem helpen om uit dit dal te komen?
Ook hun vriend, de paragnost Will de Jager, weet geen oplossing.


Luca en Sanne hebben in eerdere zaken vijanden gemaakt. De moeder van Sanne was betrokken bij een vreselijke ontvoeringszaak. Is er een link met dit verleden als Franka, een vriendin van Sanne verdwijnt? Maar de dader zit toch echt opgesloten in een penitentiaire inrichting.
Heeft haar verdwijning te maken met Aisha? Of staan al deze zaken los van elkaar?
In ieder geval lijkt de verdwijning van Franka er voor te zorgen dat Luca uit zijn apathie ontwaakt.


De verdwijningen van de vrouwen zijn ieder op een bepaalde manier gelinkt aan de privélevens van de rechercheurs. Dat lijkt op het eerste gezicht enigszins onrealistisch. Hoe zit het dan dat je als lezer geen moment twijfelt aan het verhaal?
Ziedaar de kracht van Melissa Skaye. Zij weet ieder aspect van de zaken die ze te berde brengt op een zodanig overtuigende manier te linken dat alleen als je probeert het verhaal na te vertellen –niet doen overigens!- het geheel ongeloofwaardig lijkt.
De personages en verhaallijnen wisselen elkaar in razend tempo af, waarbij de ontwikkelingen je verbijsterd doen staan, terwijl je meteen beseft dat het allemaal logisch is.


En dan is er nog de spanning: zijn Luca en Sanne slim genoeg om de dader(s) te achterhalen?
Wat gaat er gebeuren met de slachtoffers?
Hoe in vredesnaam loopt dit af?
Deel 7 is opnieuw een erg spannend verhaal waarbij je alleen nog maar nagelbijtend kunt hopen op een goede afloop. O ja, de titel? Die heeft te maken met de onherbergzaamheid van Schotland…

 

'Het landschap houdt een vreemdeling eigenlijk achter verborgen tralies.'

Melissa Skaye (1972) schreef naast de VT-reeks (Virtuele tango, Verboden tranen, Verleden tijd, Verminkte toekomst, Verknipte tegenstander en Verzwegen trauma, plus nu Verborgen tralies) ook de thriller In onschuld en de fantasyreeks Jeremy Jago. Samen met J. Sharpe schreef zij de thriller Meedogenloos. Ze heeft in diverse bundels korte thrillerverhalen gepubliceerd.


ISBN 9789493192485 | paperback | 300 pagina's | Uitgeverij LetterRijn | oktober 2022

© Marjo, 22 januari 2023

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER

Twee kleine visjes
M.J. Arlidge

Dit boekje bevat twee verhalen over het verleden van Helen Grace. Het eerste verhaal gaat over de tragische jeugd van Helen en het tweede verhaal gaat over haar begintijd bij de verkeerspolitie. De verhalen zou je in filmtermen prequels kunnen noemen.


In ‘Alles in de wind’ maken we kennis met vijftienjarige Jodie Haynes die in het derde kindertehuis geplaatst wordt, nadat haar oudere zus Marianne 2 jaar eerder op zestienjarige leeftijd hun gewelddadige ouders vermoord heeft. Zij zit een straf van 2 keer levenslang uit. Jodie heeft de politie gewaarschuwd en gezegd dat haar zus de moorden heeft gepleegd. In ‘Iene miene mutte’ hebben we kunnen lezen dat er binnen het gezin sprake was van seksueel misbruik, waar Marianne haar zus voor wilde behoeden. Het verhaal geeft ook een aardig beeld van de misstanden in kindertehuizen en het onthult waarom Jodie Haynes de naam Helen Grace aanneemt. We zien hier ook al hoe ze wordt getroffen door onrecht.


Schuitje varen’ toont Helen Grace als ze als achttienjarige afgestudeerd is aan de politieacademie en ingedeeld wordt bij de verkeerspolitie. Als ze wordt opgeroepen bij een verkeersongeluk, blijkt het te gaan om een fatale botsing met een man op blote voeten, die ineens de weg op rende. Haar collega’s gaan uit van een tragisch ongeval, maar Helen denkt dat er meer aan de hand is.
In dit verhaal zien we de ontwikkeling van Helen Grace tot een gedreven politievrouw die vecht voor de rechten van de zwakkeren en de onderdrukten. We zien ook hoe Helen kerstkaarten naar haar zus in de gevangenis stuurt, die steeds ongeopend terugkomen. Het verhaal schetst ook een treurig beeld van de wijze waarop kwetsbare groepen mensen worden uitgebuit in iets dat zich het beste laat omschrijven als moderne slavernij.


Het is een aardig tussendoortje voor mensen die meer willen weten over de hoofdpersoon in de thrillers over Helen Grace. Het tweede verhaal is wat meer een thriller met een verrassende wending.

ISBN 978 90 223 9456 8 | Paperback | 190 pagina’s | Meulenhoff Boekerij | oktober 2021
vertaald door Harmien Robroch en Yolande Ligterink

© Renate 15 januari 2023

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER

Eenzame prooi
Val McDermid

Dit is het tiende en laatste deel van de serie over Tony Hill en Carol Jordan.


Om Carol als leider voor een nieuw politieteam aan te stellen, moest men voorkomen dat ze veroordeeld zou worden wegens dronkenschap achter het stuur. Om dit voor elkaar te krijgen gooide men het op defecte blaaspijpjes. Dit betekende echter dat er ook een paar andere mensen die dronken achter het stuur zaten, vrij moesten worden gesproken en een van hen veroorzaakte, toen hij weer eens dronken achter het stuur zat, een ongeluk waarbij 4 mensen om het leven zijn gekomen. (Later zal ook een vijfde slachtoffer overlijden.) Carol voelt zich hier schuldig over, want als men haar niet vrij had willen spreken, zou de veroorzaker van het ongeluk veroordeeld zijn en zouden er geen mensen gestorven zijn. (In hoeverre dat klopt is natuurlijk maar de vraag, want ook zonder rijbewijs kan iemand dronken achter het stuur van een auto kruipen. Niet iedere dronken bestuurder laat zich door de inname van een rijbewijs weerhouden om weer in de fout te gaan.)


Het team krijgt dit keer z’n eerste echte zaak, als het lichaam van een vrouw in een uitgebrande auto wordt gevonden. De moordenaar lijkt niets aan het toeval over te hebben gelaten. Er vallen meer slachtoffers en het team van Carol Jordan en Tony Hill staat voor een raadsel. Men lijkt niet echt verder te komen met de zaak. Het is duidelijk dat de moordenaar z’n slachtoffers vindt op bruiloftsfeesten, maar dat is dan ook zo’n beetje alles.
Het gaat altijd om alleenstaande vrouwen, die zich een beetje aan de rand van het feest bevinden. De vrouwen zijn verder heel verschillend en de moordenaar lijkt ze eerst een beetje in te palmen, door ze mee uit eten te nemen en ze uiteindelijk uit te nodigen voor een weekendje weg naar een huisje in de Dales.


Het team dreigt op een gegeven moment zelfs weer opgeheven te worden, omdat men geen resultaat boekt. Het probleem is dat de dader geen fouten lijkt te maken. Hij is goed op de hoogte van forensische opsporingsmethoden en door de slachtoffers in hun auto te verbranden wist hij alle sporen uit. Er zijn verschillende hoofdstukken waarin we de moordenaar leren kennen. Hij is door z’n partner verlaten en eigenlijk zou hij haar het liefst vermoorden, maar hij weet niet waar ze gebleven is, dus haar vermoorden wordt ook moeilijk. Hij gebruikt de moorden op z’n andere slachtoffers als een soort voorbereiding op de moord op z’n ex, die hij nog steeds hoopt te vinden.


Daarnaast zijn er nog wat andere problemen waar leden van het team mee te maken hebben. Zo is Sam Evans, de voormalige partner van Stacey Chen nog steeds uit op wraak, omdat Carol hem niet voor het team heeft gevraagd, hoewel dit eigenlijk een beetje als een nachtkaars uitgaat. Torin, de pleegzoon van Paula en Elinor, heeft zichzelf in de nesten gewerkt en dat vormt eigenlijk ook maar een dun lijntje in het verhaal, dat er net zo goed uitgelaten had kunnen worden, omdat het niets toevoegt. Het privéleven van de hoofdpersonen komt dus wel een beetje aan bod, maar zit het verhaal nergens in de weg.


ISBN 978 90 245 8076 7 | Paperback | 393 pagina’s | Luitingh Sijthoff | november 2018 
vertaald door Frank Lefevre

© Renate 8 januari 2023

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER

De andere waarheid
Een John Adderley thriller - Deel 2
Peter Mohlin & Peter Nyström


Samen met haar zus Stella is Alicia Bjelke de eigenaar van een baanbrekende datingsite. Het bedrijf is een beetje omstreden omdat men mensen niet aan elkaar koppelt op basis van een zelf geschreven profiel, maar op basis van alles wat er over de mensen op internet te vinden is, inclusief bankgegevens.
Mensen kunnen namelijk liegen over hun leven. Zo kan iemand die zich als IT-specialist presenteert een eenvoudige helpdeskmedewerker zijn en als aantrekkelijk vrouw wil je natuurlijk niet opgezadeld worden met de een of andere loser.


Alicia is het IT-genie op de achtergrond. Door een ongeluk in haar jeugd is haar gezicht zo verminkt, dat ze dit liever niet laat zien. Verantwoordelijk voor dit ongeluk is overigens haar zus Stella, die kokend water over haar hoofd had gegooid toen er in een krant een foto van Alicia stond met een grote beker in haar handen en de kop: “Supertalent uit Karlstad wint eerste prijs in internationale wedstrijd voor jonge programmeurs”. Natuurlijk wil haar moeder liever geloven dat het gewoon een ongeluk was, maar Alicia weet wel beter. Zij moet met de gevolgen leven en dat is niet gemakkelijk. Mensen staren haar aan en lijken haar als een monster te zien. Ze zoekt troost in alcohol en raakt daardoor regelmatig in de problemen.


Op een dag wordt Stella dood aangetroffen en haar gezicht is net zo verminkt als dat van haar zus. Ze denkt te weten wie er achter de moord zit en ze vreest dat de moordenaar nu achter haar aan zal gaan.


Er zijn stukken over Stella en Alicia die zich 8 jaar eerder afspelen en waarvan pas tegen het einde duidelijk wordt wat ze nu eigenlijk met de moord te maken hebben. Ze geven een aardig beeld van de verhouding tussen Stella en Alicia. Alicia mag dan wel het brein zijn achter de datingsite, maar Stella is het gezicht naar buiten. Zij heeft de touwtjes in handen en lijkt Alicia vaak als een soort voetveeg te behandelen.


De moord op Stella wordt onderzocht door John Adderley, een voormalig undercoveragent uit de VS. Hij heeft een Zweedse moeder en had een Amerikaanse vader, die na z’n scheiding met hem naar de VS is vertrokken. Nu leeft hij dus onder een schuilnaam in Zweden, zeer tegen de zin van z’n meerderen in de VS. De mensen van de bende waar hij in geïnfiltreerd was, willen wraak nemen en hij moet dus altijd over z’n schouder kijken.


Tegen de regels in heeft hij via e-mail contact gehouden met z’n collega Trevor, die bij de mislukte infiltratieactie z’n leven heeft gered. Trevor heeft kanker in een terminaal stadium en is naar Zweden gekomen om afscheid te nemen. Dit blijkt een soort valstrik te zijn en op een gegeven moment lijkt het moordonderzoek een onverwachte kans te geven om af te rekenen met het verleden.


Het boek gaat vooral over Alicia en over hoe John Adderley de moordzaak op een gegeven moment probeert een andere wending te geven. Het is een spannend verhaal geworden, waarbij ik me aan de ene kant afvraag hoe het verder zal gaan met John Adderley, terwijl ik aan de andere kant het gevoel heb dat er met dit boek een einde is gekomen aan de politiecarrière van John Adderley.


ISBN 978 94 027 0894 3 | Paperback | 377 pagina’s | HarperColllins | januari 2022
vertaald door Corry van Bree

© Renate 1 januari 2023

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER

Onder schuilnaam
Peter J.L.M. Bernink


In dit boek hebben we een seriemoordenaar, die zich lijkt te richten op dames, die tot de clientèle van Pier Ebbinge zouden kunnen behoren.
U kent de advertenties van deze relatiebemiddelaar misschien wel. De persoon die een partner zoekt is altijd gefortuneerd, heeft leiding gegeven, of geeft leiding aan een internationaal bedrijf, en zo voorts, en zo voorts, kortom, rijk en succesvol. Trefwoorden zijn dan, reizen, cultuur, golf, maar men is bovenal bescheiden en gewoon gebleven, hetgeen me dan weer doet denken aan een liedje van Peter Blanker (Het is moeilijk bescheiden te blijven), gezien de gezwollen taal waarin de relatiezoekende wordt gepresenteerd.


Het boek begint met een proloog, die zich in 2020 in Beesterzwaag afspeelt. Daar zijn vier echtparen bij Hotel Landgoed Lauswolt. Op de golfbaan bij het hotel hebben ze golf gespeeld en na het diner in het clubhuis van de golfclub staat een echtpaar op het punt om naar huis te rijden. Als ze bij de auto staan, ruikt de vrouw iets en bij een zwarte auto zien ze een zwermvliegen. De man wil weggaan, maar de vrouw vertrouwt het niet. Om de auto krioelt van de vliegen en de vrouw keert terug naar het hotel, om bij de receptie te vertellen wat ze heeft aangetroffen. De dienstdoende manager loopt onwillig met haar mee en ziet dat het een Bentley betreft die niet in het systeem van het hotel staat en dus niet van een gast is. De vrouw vindt dat de manager de politie moet waarschuwen, omdat het beslist geen stukje rottend vlees is wat de stank bij de auto produceert.


Er komen 2 politieagenten, die constateren dat de stank uit de kofferbak komt, die op slot zit. Men besluit er anderen bij te halen en gevragd wordt om iemand mee te nemen die de kofferbak, bij voorkeur zonder schade aan te richten, kan openen. Tien minuten later arriveren er 2 rechercheurs, rechercheur Pieters uit Drachten en Jansema uit Leeuwarden. Die besluiten de technische recherche te laten komen en uiteindelijk wordt de kofferbak geopend. Er ligt het lichaam van een vrouw in en er wordt besloten dat de auto naar Leeuwarden gaat, omdat men daar meer expertise heeft. Het slachtoffer wordt geïdentificeerd als Carla Sevensteijn.


In het voorspel, dat op deze proloog volgt, gaan we eerst terug naar 2016. Els Geeskens, die in Eindhoven woont is van haar man gescheiden en wordt nog steeds door hem lastig gevallen. Ze wil seksueel contact met een nieuwe man en haar bridgevriendinnen weten wel een manier. Er hangt overigens wel een prijskaartje van 10.000 euro aan, maar dat is voor Els geen probleem. Vervolgens springt het verhaal naar 2018, waar we kennis maken met Lisanne Breukens in Alkmaar, die problemen heeft met haar getrouwde minnaar. Hierna springt het verhaal naar 2019, waar Carla Sevensteijn in Amsterdam Zuid naar de Bentley van haar man kijkt. Ze heeft de auto te koop gezet, omdat ze van haar man wil scheiden.


Dan krijgen we een stuk dat cursief gedrukt is en dat zich in 2018 afspeelt. We krijgen een blik in het hoofd van de moordenaar die juist z’n tweede slachtoffer heeft gemaakt en al aan het denken is aan z’n volgende slachtoffer. Vervolgens gaan we naar het hoofdbureau van de politie in Leeuwarden en zijn we weer terug in 2020. Ook in Amsterdam houdt men zich met de moord op Carla Severeijns bezig, omdat het slachtoffer daar vandaan komt. Men wil de zaak maar wat graag naar zich toe trekken. We keren weer terug naar de dader en zijn getuige van de moord op Carla Severeijns.

 

En zo springen we door de tijd en langs verschillende locaties. Niet alleen de politiebureaus in Amsterdam en Leeuwarden spelen een rol, maar later duiken ook die in Alkmaar en Eindhoven op. Ook Bert Koch, de geneesmiddelenonderzoeker uit Groningen, die in meer boeken van de auteur een rol speelt, komen we tegen. De politie van Leeuwarden haalt hem bij de zaak en samen met z’n secretaresse, komt hij op het spoor van 2 andere moorden, die vergelijkbaar zijn met die op Carla Severeijns. Het spoor leidt naar een exclusief bemiddelingsbureau voor mensen die uit zijn op een seksueel avontuurtje.


In het middenspel blijven we in 2020 en springen we alleen nog tussen diverse locaties en verschillende personen. In het eindspel is ook aandacht voor het proces tegen de moordenaar. Het is weer een uiterst spannend boek geworden en de lijst met personen, die voor in het boek staat is wel praktisch. Helaas ontbreken er een aantal politiemensen die wel regelmatig in het verhaal opduiken. Dan zou het toch wel handig zijn om even te weten bij welk korps ze horen. Er zit ook nog een foutje in de lijst, want rechercheur Talens werkt in Alkmaar, terwijl hij volgens de lijst in Eindhoven actief is.

ISBN 9789493245655 | Paperback | 390 pagina’s | Uitgeverij Palmslag | november 2022

© Renate 26 december 2022

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER

Rechercheur De Klerck en de ongrijpbare dood
De Klerck: Deel 3
P. Dieudonné


Dit is het derde boek uit de serie rond rechercheur De Klerck en het begint in Delfshaven, waar Recherceur De Klerck met z’n boot ligt.


Een schoonmaakster vindt het lichaam van de bewoner van het huis van haar werkgever op de grond in de woonkamer, die ze ontvlucht. Rechercheur De Klerck is onderweg naar het bureau, als hij de politiewagen passeert, die inmiddels bij het huis staat waar de vrouw zegt het lichaam te hebben gevonden. De vrouw spreekt nauwelijks Nederlands en De Klerck biedt aan om te assisteren. Hij gaat het pand binnen en ontdekt dat er brand is uitgebroken. Het lukt hem om in de kamer te kijken, maar kan geen spoor van een lichaam vinden. De brandweer komt, maar van een lichaam ontbreekt ieder spoor, terwijl er ook geen brandstichter lijkt te zijn, tenzij de schoonmaakster de brand heeft gesticht.


De bewoner van het huis is een jonge man, met de naam Romano Pasqualini, die als pizzakoerier schijnt te werken, een beroep dat niet genoeg betaalt, om zich dit huis te kunnen permitteren. De eigenaar van een antiekwinkel, die tegenover het pand woont, is van mening dat de heer Pasqualini zich met duistere zaakjes bezig houdt.
Dit wordt later bevestigd als De Klerck bij z’n boot wordt aangesproken door een privédetective, die zich voorstelt Fred Kroon. Deze weet hem te vertellen dat Romano Pasqualini lid is van een bende die onder bedreiging juwelen rooft. Damiano Pasqualini, de broer van Romano wordt er van verdacht de leider van de bende te zijn.


Sporenonderzoek in de woning leidt tot de ontdekking dat er inderdaad een moord is gepleegd. De vraag is echter of het slachtoffer Romano is. Fred Kroon is van mening dat er sprake is van een illusie en dat Romano nog in leven is. Volgens hem zal hij vroeg of laat wel weer opduiken.
Het is een weer een spannend verhaal geworden, dat je in een adem uitleest. Het werk van P. Dieudonné doet sterk denken aan de boeken van Baantjer, maar dat lijkt me nauwelijks een bezwaar.


ISBN 978 94 92715 50 0 | Paperback | 135 pagina’s | E-Pulp Publishers | november 2020

© Renate, 11 december 2022

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER

De PatiëntDe Patiënt
Petra Spark

Vincent Roels en Erik Vermoes zijn al jaren dikke maatjes, maar hun levens lijken niet op elkaar.
Voor Vincent is de verkeerde kant van de munt boven komen te liggen. Zijn moeder ging op jonge leeftijd al over op zelfdoding. Ze was manisch-depressief, dat wisten haar man en zoon wel. Maar toch, Vincents vader is er nooit echt overheen gekomen. Vincent wel? Hij betwijfelt het zelf, is er beducht voor dat hij genetisch besmet is. Hij werd al jong gefascineerd door het menselijk lichaam en was graag chirurg geworden. Maar dat bleek te hoog gegrepen, en hij werd verpleger.


Erik daarentegen is geboren in een adellijke familie, er was geld, en hij had hersens. Erik heeft een drukke baan waarvoor hij vaak naar het buitenland moet. Maar hij heeft ook een moeder die door de ziekte ALS aan een rolstoel gekluisterd is en veel zorg nodig heeft. Ze verplaatst zich in een hoogtechnologische rolstoel, voorzien van een wangsensor. Spreken kan ze nog uitsluitend via een computerstem.


Een en een is twee: Vincent wordt inwonende verpleger bij Peggy, Eriks moeder. Hij solliciteert nog wel naar iets anders, maar komt niet aan de bak.
De problemen beginnen als op een dag de spraakcomputer van Peggy een bepaalde zin uitspreekt.


‘Ik ken jouw geheim, ik weet wat je met dat meisje deed.’


De schrik slaat Vincent om het hart. Kent Peggy zijn geheim? Ja, hij heeft ooit iets heel ergs gedaan, maar samen met Erik heeft hij het in de doofpot weten te stoppen.
Het is evenwel niet alleen wat Peggy zegt, er gebeuren meer akelige dingen. Vincent denkt aanvankelijk dat hij te veel valeriaanthee heeft gedronken of, dat kan ook, hij wordt ook gek, net als zijn moeder. Is dat zo? Of is er iets heel anders aan de hand? Is er überhaupt nog iemand die hij kan vertrouwen?


Na een kalm en gezapig begin (maar het is dan ook een hete zomer) mondt het verhaal toch uit in een zenuwslopende thriller! Wat is hier toch allemaal aan de hand? Als lezer weet je in het begin niet of je de hoofdpersoon Vincent wel sympathiek kunt vinden, maar als je daar toe wel geneigd bent, komen er weer nieuwe wendingen en weet je het niet meer.
Dan blijkt ook dat je als lezer er je hoofd bij moet houden, het is een knap doordachte thriller, die – eenmaal op gang – leest als een trein.

Petra Spark (Vilvoorde, België) debuteerde in 2017 met de thriller Artikel13, bij Houtekiet, een imprint van Veen, Bosch & Keuning. Vervolgens verschenen Eén kans op zes, Gruwelijke Gave en Astarte.


ISBN 9789493192454 | Paperback| 320 pagina's | Uitgeverij LetterRijn| oktober 2022

© Marjo, 6 december 2022

Lees de reacties op het forum, klik HIER

De heks in mijDe heks in mij
Loes den Hollander


Kaia is kinderboekenschrijfster. Ze is na veertien jaar behandelingen eindelijk zwanger als ze een vreselijk bericht krijgt. In een klap is haar toekomst heel anders dan ze dacht. Ze moet zich er bij neerleggen, maar daar heeft ze de grootste moeite mee.


Haar man, Gijs, heeft een roerig verleden achter de rug. Zijn ex, Wiesje, bemoeit zich nog steeds met zijn leven, dus ook met dat van Kaia. Dat Kaia dat liever niet heeft is logisch, maar omdat Gijs in het bedrijf van Wiesjes vader is gestapt, met succes overigens, moet er wel contact zijn met de ex.
Gelukkig kan Kaia met al haar zorgen terecht bij haar beste vriendin Jill. Die heeft, in tegenstelling tot de andere vrouwen wel een kind, George, maar dat kind heeft geen vader, zegt Jill, die niet wil zeggen wie dat is. Kaia en Jill noemen de ex van Gijs heks ex…


Echt soepel loopt het leven van deze drie vrouwen dus niet, ze hebben wensen die niet vervuld lijken te kunnen worden. En als zich dan een dramatische gebeurtenis voordoet, zijn de problemen nog groter. Groeien ze nu naar elkaar toe? Of stoten ze elkaar juist af? En wie van de drie is degene die de ‘heks in mij’ heeft?


In het eerste deel heeft Kaia het vertelperspectief, in een tweede deel is dat Jill. Bij Kaia zijn er cursieve stukken tekst, die bestaan uit een gesprek met haar baby. Bij Jill zijn dat brieven aan haar moeder. Dan volgt een kort derde deel waarin Wiesje vertelt en tot slot een vierde deel waarin ze elkaar afwisselen.


Tot op een kwart van het boek is het een roman, een verhaal over verdriet en acceptatie of de onmogelijkheid daarvan. Met het drama begint evenwel de spanningsboog te groeien: dan lijkt hun leven niet meer veilig. Want het drama ontketent onvoorziene krachten in elk van de vrouwen.


Loes den Hollander is heel goed in het neerzetten van karakters. Dat doet ze dan ook in dit boek. Je kan je als lezer goed inleven in de beweegredenen van de hoofdpersonen, vooral bij Kaia is dat het geval. Zij wordt heen en weer geslingerd tussen verstand en gevoel, waarbij ze zelf beseft dat als ze afgaat op haar gevoel dat niet altijd strookt met wat ze verstandelijk beredeneert. Dat wordt zo goed beschreven dat je het als lezer helemaal begrijpt.
De spanning wordt er bovendien in gehouden door onverwachte wendingen. Dit is genieten van begin tot einde!


Loes den Hollander 1948) schreef reeds ruim vijfentwintig thrillers en is jaren een bestsellerauteur. Toen ze in 2006 haar carrière als directeur van een gezondheidszorginstelling beëindigde, vond ze vrijwel meteen een uitgever voor Vrijdag, haar eerste literaire thriller.


ISBN 9789461096975 | Paperback| 300 pagina's | Uitgeverij de Crime Compagnie| oktober 2022

© Marjo, 5 december 2022

Lees de reacties op het forum, klik HIER

Vergeef me
J.D. Barker

Dit is het derde boek met Sam Porter en het begint met de vondst van een dode vrouw door een dakloos meisje van 14. Sam Porter is in hechtenis genomen, omdat hij gevonden is bij een dode vrouw, met kruidsporen op zijn hand en het wapen waarmee de vrouw is doodgeschoten. Z’n team wordt van de zaak afgehaald, omdat ze te zeer betrokken zijn. De zaak komt in handen van de FBI en Frank Poole houdt zich er mee bezig Clair Norton en Brian Nash kunnen niet geloven dat Sam Porter schuldig is. Op dezelfde dag worden er op verschillende plaatsen nog meer slachtoffers gevonden, die allemaal in dezelfde houding zijn gezet. Daarnaast zijn er mensen opzettelijk besmet met het SARS-virus en deze zitten in quarantaine. (Het gaat hier niet om het virus dat ons de laatste jaren in z’n greep heeft gehouden, maar om een voorganger.) Clair is een van de mensen die in het ziekenhuis in quarantaine zit.


Op een gegeven moment geeft Anson Bishop zich over aan de politie. Dit gaat met enig geweld gepaard, waarvan ook opnamen gemaakt worden. Vervolgens wordt alles heel onduidelijk. Anson Bishop beschuldigd namelijk Sam Porter van de misdrijven die hij gepleegd zou hebben. Voor hij sterft zegt Paul Upchurch tegen Clair dat Sam Porter de Moordenaar van het Vierde Aapje is. Men zit ook nog met een computerprobleem, waardoor de datum en tijdsaanduiding van bestanden constant verandert. Dat betekent ook dat camerabeelden onbruikbaar zijn als bewijs, omdat de opnametijden niet meer kloppen.
Door een toevallige gebeurtenis weten zowel Sam Porter als Anson Bishop te ontsnappen. Sam Porter gaat weer op zoek en krijgt hulp van Emory, de jonge vrouw die hij in het eerste boek uit de handen van de Moordenaar van het Vierde Aapje heeft weten te redden.


Net als bij de vorige boeken staat bij ieder hoofdstuk het nummer van de dag, de tijd en de naam van de persoon die in het hoofdstuk de hoofdrol heeft. Dat dit boek het vervolg is op ‘Het vijfde meisje’ blijkt al uit het feit dat het op dag 5 begint. Een groot deel van het verhaal speelt zich op een dag af en op een gegeven moment zit er nog een foutje in de tijd, Hoofdstuk 82 heeft als titel: “Poole Dag 5 22.41 uur” en hoofdstuk 83 heeft als titel “Poole Dag 5 10.53 uur, terwijl er geen sprong terug wordt gemaakt, maar de handeling gewoon doorloopt. Er staan ook weer fragmenten uit het dagboek van Anson Bishop in, waarbij het de vraag is of alles wat daar in staat wel waar is, of dat er dingen aan de fantasie van Anson Bishop (als dat tenminste werkelijk de auteur van het dagboek is) zijn ontsproten. De grote vraag is wie nu eigenlijk verantwoordelijk is voor alle moorden, als er geen sprake is van meerdere daders.

 

Wie is er eigenlijk te vertrouwen? Normaal gesproken is het in een thriller duidelijk, de dader heeft het gedaan. Maar hier blijft alles zeer onduidelijk. We weten misschien dat Paul Upchurch verantwoordelijk is voor een deel van de moorden in het vorige boek, maar welke rol speelt Anson Bishop werkelijk? En dan er is er ook nog de vrouw die z’n moeder zegt te zijn. Over de vader is ook nog veel onduidelijk, hoewel Anson Bishop er van overtuigd lijkt te zijn dat die dood is. En wat is de rol van Sam Porter? Een probleem daarbij is dat deze een deel van z’n geheugen kwijt lijkt te zijn, waardoor hij allerlei dingen uit z’n verleden is vergeten.


Aan het eind van het boek springen we ineens een half jaar vooruit naar de rechtszaak tegen Anson Bishop. Ook hier gaat het weer mis met de tijdsaanduiding van een aantal hoofdstukken. Hoofdstuk 129 heeft als titel: ‘Porter Dag 199 15.19 uur’. Het verhaal gaat verder in hoofdstuk 130, met als titel: ‘Dag 199 10.21’, Dan krijgen we met hoofdstuk 131 met de titel: ‘Dag 199 11.39 uur’. Het lijkt er dus op dat de tijdsaanduiding van hoofdstuk 129 niet klopt.


Het boek heeft een zeer verrassende ontknoping, waar ik niets over kan vertellen. Zonder de voorgaande boeken is dit boek moeilijk te volgen en het is handig om de boeken na elkaar te lezen. Het eerste boek zou je eventueel nog als afzonderlijk verhaal kunnen lezen en dat geldt misschien in mindere mate voor het tweede boek, maar in dit boek vallen alle losse stukken pas echt op hun plaats.


ISBN 978 90 225 8963 2 | Paperback | 507 pagina’s | Boekerij | april 2020
vertaald door Ralph van der Aa

© Renate 4 december 2022

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER

Sidney Chambers en de gevaren van de nacht
James Runcie


James Runcie is de zoon van de vroegere aartsbisschop van Canterbury, Robert Runcie, en van Rosalind Runcie, een klassiek pianiste. Deze achtergrond is terug te lezen in zijn boeken. Zo schreef James Runcie in 2012 het eerste deel van de Grantchestermysterie over een priester die in zijn vrije tijd graag als detective raadsels oplost: Sidney Chambers en de schaduw van de dood


Sidney Chambers begint in 1953 zijn carrière als fulltime priester en parttime detective in het kleine dorp
Grantchester dat dicht bij Cambridge ligt. De jonge en aantrekkelijke Anglicaanse priester is dol op muziek, maar boven alles erg gefascineerd door het oplossen van misdaden. Diep in zijn hart vindt hij dat fijner om te doen dan leiding te geven aan zijn parochie.
Hij helpt zijn beste vriend inspecteur Geordie Keating, al wordt die hulp niet altijd op prijs gesteld. Geordie is een professional en werkt erg methodisch, terwijl Sidney meer op zijn intuïtie vertrouwt. Als priester komt Sidney echter op plaatsen waar de politie niet gewenst is en vertellen mensen hem meer dan aan de professionele speurders.


Het eerste boek over Sidney Chambers werd uitstekend ontvangen en bewerkt tot een tv-serie die door de BBC in 2014 werd uitgezonden. Na het eerste deel heeft James Runcie nog 5 Grantchesterdelen geschreven. In elk deel gebeuren er een aantal verschillende moorden. De achtergrond van de moorden is veelal complex en er zijn vaak ook veel verdachten. Tussen het ontrafelen van de mysteries is er ook ruimte voor romantiek, want voor Anglicaanse priesters geldt geen celibaat.


In juni 2022 is het eerste deel in het Nederlands uitgegeven. Sidney Chambers en de gevaren van de nacht is het tweede deel dat onlangs is uitgegeven. In dit deel worstelt Sidney met zijn gevoelens voor de voorname Amanda en de Duitse weduwe Hildegard. Verder krijgt hij te maken met een dodelijke valpartij vanaf één van de torentjes van de King’s College Chapel, een zeer verdachte brand, een elektrocutie, een vergiftiging, maar ook met spionage.Zin in een boek vol mysteries? Een boek dat de sfeer uit de jaren ’50 goed weet weer te geven? Dan is deze serie een echte aanrader.


ISBN 978 90 297 3350 2| NUR 331 | Paperback| 328 pagina’s | Uitgeverij KokBoekencentrum| oktober 2022
Sidney Chambers en de gevaren van de nacht is vertaald door Willem Keesmaat.

© Els ten Voorde, 3 december 2022

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER

Het incidentHet incident
Rudy Morren


De achttienjarige Laura is in een opwelling teruggekeerd naar haar ouderlijk huis. Maar ze heeft haar ouders niet gebeld.
Ze heeft namelijk ruzie gehad met haar vriendje, en is zomaar in de trein gestapt. Ze is moe en sjouwt grote reistassen mee. Als ze het station uitkomt regent het pijpenstelen. Ze wil alleen nog maar naar huis, maar de tram die ze zou moeten nemen zit propvol. Ze belt haar moeder. En die neemt haar telefoon niet op. Haar vader dan? Maar die zit in Ludwigshaven, vertelt hij, dus kan hij haar niet ophalen.
Er is nog iemand: broer Quinten. Ze hoort het al snel: die is druk met zijn vrienden en van plan op stap te gaan.
Laura baalt vreselijk, maar wat kan ze doen?
Tenslotte neemt ze een huurfiets op het station. Dan zich maar nat laten regenen, ze heeft er schoon genoeg van…


Het verhaal gaat verder twee jaar na deze avond. Het is duidelijk dat die ene avond verstrekkende gevolgen heeft gehad. Maar wat er gebeurd is weet je niet.
Zo heb je ook geen idee wat die zwerver in het verhaal doet. Steeds weer duikt hij op. Nu eens ziet Karen, de moeder, hem, dan weer struikelt Maarten, de vader over hem.
Het huwelijk van Karen en Maarten gaat bergafwaarts en lijkt niet meer te redden. Karen lijkt psychisch niet meer in orde, er is sprake van medicijngebruik en therapie.
Af en toe zijn er flashbacks waardoor je er langzaam achter komt wat er in de tussentijd gebeurd is.


Mocht je als doorgewinterde thrillerlezer deken dat je alles wel eens voorbij hebt zien komen, dan staat je een verrassing te wachten! Rudy Morren schotelt ons een verhaal voor zoals je nog niet eerder las. Zelfs al heb je op een gegeven moment wel door wat er aan de hand is, je hebt dan geen idee wat de gevolgen gaan zijn.
Een psychologische thriller waardoor je op het puntje van je stoel zit. Zoals dat hoort in een thriller gaat het eerst van kwaad tot erger, maar ook als je denkt dat het niet gekker kan, Blijkt Morren te vinden van wel. Zonder ongeloofwaardig te worden gaat het verhaal verder.


Er was dus een incident, en de gezinsleden zijn niet in staat om met de gevolgen om te gaan.
Het gezin valt uit elkaar, de desintegratie lijkt compleet. Maar waarom?


Rudy Morren (Aarschot, 30 juli 1963) is een Vlaams schrijver, scenarist en voormalig acteur. Vanaf midden jaren 2000 ging Morren zijn acteercarrière combineren met scenarioschrijven. In 2019 bracht hij als auteur een boek uit getiteld Wild vlees. In 2020 volgde een tweede boek, Sneeuwspoor, waarvoor hij de Hercule Poirotprijs won.


ISBN 9789464102598 | Paperback| 288 pagina's | Uitgeverij Horizon | september 2022

© Marjo, 26 november 2022

Lees de reacties op het forum, klik HIER

Het vijfde meisje
Sam Porter 2
J.D. Barker

 
Dit is het tweede boek met Sam Porter en het is 4 maanden geleden dat hij het leven van Emory redde. Daarbij wist Anson Bishop te ontsnappen en de media en het politiekorps zijn er van overtuigd, dat Sam zich door de moordenaar heeft laten bespelen.

Het lichaam van Ella Reynolds wordt gevonden onder het ijs in een bevroren lagune van een meer. Het meisje was 3 weken vermist en er is iets vreemds aan de hand, want het meer was al bevroren, toen het meisje vermist raakte. De dader heeft heel veel moeite gedaan om de zaak zo op te zetten dat het lijkt of het meisje al in het water lag toen het meer bevroor.

Dezelfde nacht krijgt Porter een telefoontje dat er weer een meisje vermist is. Men denkt dat Anson Bishop iets met de zaak te maken heeft, maar Sam Porter is het daar niet mee eens, omdat de modus operandi niet overeen komt met die van Anson Bishop. Er vallen meer slachtoffers, zoals de vader van Ella Reynolds, die met een doorgesneden keel gevonden wordt in een sneeuwpop die in de achtertuin van het huis van de familie Reynolds staat.

Op een gegeven moment wordt Sam Porter van de zaak gehaald, omdat hij het dossier van een van de slachtoffers van Anson Bishop mee heeft genomen. Bovendien heeft men een afbeelding van het briefje gevonden waarin Anson Bishop hem vraagt om z’n moeder te vinden. Men is er nu echt van overtuigd dat Sam Porter Anson Bishop bewust liet lopen.

Ondanks het feit dat hij van de zaak is gehaald, blijft Sam Porter zich wel bezig houden met z’n speurtocht naar Anson Bishop en naar z’n moeder. Maar wat is er gevaarlijker dan een seriemoordenaar? In dit geval zou het wel eens de moeder van de seriemoordenaar kunnen zijn. In de dagboekfragmenten uit het vorige boek hebben we deze vrouw al leren kennen, althans als Anson Bishop daarin de waarheid geen geweld aan heeft gedaan.

Op pagina 247 staat een foutje. Frank Poole houd zich bezig met de papieren van Arthur Talbot, de vader van Emory Connors die door Anson Bishop was ontvoerd en die door Sam Porter was gevonden. Tegen het einde van de pagina staat er ineens dat Porter een aantal stapels opzij schuif, terwijl  er even eerder nog sprake is van het feit dat Poole zich hiermee bezig houdt.

De hoofdstukken hebben allemaal een dagnummer, een tijd en de naam van de persoon rond wie het hoofdstuk zich afspeelt. Er zijn ook hoofdstukken over de ontvoerde meisjes. De moordenaar wordt alleen aangeduid als ‘De man met de zwarte wollen muts’. Het vreemde is wel dat de mannen met hun achternaam worden aangeduid en de vrouwen met de voornaam.
Op een punt raakte ik even in de war, omdat Frank Poole aanklopt bij Anson Bishop en er even later bij ‘De man met de zwarte wollen muts’ wordt aangeklopt door 2 andere mensen.

Het boek kent een aantal zeer verrassende wendingen. Op een gegeven moment zijn er ook weer hoofdstukken uit het dagboek van Anson Bishop, die toch wel aardig wat ellende heeft meegemaakt. Overigens maakt dit hem, zeker door de zaken die in de dagboekstukken uit het eerste deel van de serie, niet echt veel sympathieker. Het verhaal is wat minder gruwelijk dan het eerste boek uit de serie, maar daarin zaten de bloederigste delen in de dagboekfragmenten over Anson Bishop en z’n ouders.

Kon je het vorige boek nog min of meer als afgerond verhaal lezen, dit boek eindigt met een ‘Wordt vervolgt...’. Er zitten wat verrassende wending in het boek en ik moet zeggen dat er aan het eind van het verhaal genoeg vragen blijven liggen om uit te kijken naar het derde deel van de trilogie over Sam Porter en Anson Bishop. Wie is Sam Porter echt? Kortom, ik moet snel op zoek naar ‘Vergeef me.’

ISBN 978 90 225 8527 6 | Paperback | 525 pagina’s | Boekerij | oktober 2019
vertaald door Jan Pott

© Renate 20 november 2022

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER

Blauw verdrietBlauw verdriet
Hélène Wagener

De rechercheurs Rob Geerts en zijn oudere collega Fons Jansen krijgen een nieuwe zaak. Een dubbele nog wel. Een vrouw wordt vermist en aan de rand van een ven wordt een lijk gevonden, die daar duidelijk met een bedoeling zo is neergelegd: hij heeft een appel in zijn mond, en op zijn borst staan de woorden ‘blauw verdriet’. Wat de zaak vreemder maakt: juist op die plek is de vermiste vrouw voor het laatst gezien. Is er een verband?


De vermiste is de kunstenares Roos Moordhamer. Zij is vrij bekend vanwege haar buitenissige schilderijen: ze beeldt namelijk de dood uit. Onlangs heeft ze een schilderij gemaakt dat een replica zou zijn van het middelste deel van een drieluik. Dat middenstuk, ‘De stervende maîtresse’, is verdwenen, de twee zijstukken hangen in Gent.
Maar waar is nu de replica?

Intrigerend is het dat beide rechercheurs persoonlijk betrokken zijn bij de zaak. Fons Jansen is onlangs weduwnaar geworden. Op het bidprentje van zijn vrouw staat een afbeelding van De stervende maîtresse’. De moeder van Roos was de vriendin van zijn vrouw, en hij schaamt er zich wel voor, maar Fons is verliefd op deze Els. En Els houdt duidelijk dingen achter voor de speurders. Rob Geerts op zijn beurt heeft een relatie met de misdaadjournalist Gaby Geels, die weer bevriend is met Roos.
Niemand laat het achterste van zijn tong zien in dit verhaal, allemaal hebben ze geheimen, die slechts langzaam voor de lezer onthuld worden, als dat al gebeurt!


En dan is er ineens een andersoortig verhaal, dat zich af speelt in 1929. Een vrouw met geheugenverlies bevindt zich in een kasteel, met een eigenaardige kasteelheer, een bozige lakei en een doofstom dienstmeisje.  Je hebt geen idee waar dit nu weer op slaat, maar als dat duidelijk wordt, veel later, begrijp je als lezer dat het hele boek ook bedoeld is als een soort puzzel. Wie speelt welk spelletje? Is er überhaupt iemand oprecht? Het lijkt of ze elkaar allemaal van alles op de mouw spellen.
Maar: het komt goed: op het einde weet je hoe het zit.


Het boek begint zoals in de meeste thrillers met een proloog die de lezer verleidt om door te lezen. Het is een raadselachtig stukje tekst, je hebt geen idee wat er gebeurt, over wie het gaat, laat staan waarom, en je bent meteen nieuwsgierig. Dus je leest door.
Het laatste deel van de proloog is een cursieve tekst. De cursiefjes komen vaker voor, en zijn van een van de personages. De dader? Of toch niet?
Het maakt het allemaal nog raadselachtiger… niets is wat het lijkt.
Gelukkig zijn er af en toe samenvattingen die prima in het verhaal gepast worden, anders was het niet bij te houden.


Hélène Wagener is werkzaam in de journalistiek en doet de redactie voor het Reeshofjournaal. Onder het pseudoniem Hélène Rietman publiceerde zij in diverse genres, overwegend bij de Tilburgse uitgever Multi Media. In 2018 verscheen bij uitgeverij Kramat de spannende thriller De oorkonde onder haar eigen naam.


ISBN 9789492719522 | Paperback| 312 pagina's | Uitgeverij Keytree | november 2022

© Marjo, 19 november 2022

Lees de reacties op het forum, klik HIER

Wat ik niet deedWat ik niet deed
Johnny Bollé


Na een intrigerende inleiding over een vrouw die als ze wakker wordt ontdekt dat ze in een kelder opgesloten zit, en een stuk verhaal dat van de dader blijkt te zijn, gaan we terug naar het eind van de achttiende eeuw. In een klein dorp in de Schotse Hooglanden wordt Megan Kerr beschuldigd van hekserij. Zij moet vrezen voor haar leven.


Dan maken we een sprong naar het heden, naar de echte hoofdpersoon van dit boek: Emily, een schrijfster die met haar debuut al hoge ogen heeft gegooid. Haar wordt gevraagd om een boek te schrijven over Megan, en daarvoor mag ze zelfs naar Schotland komen, om ter plekke onderzoek te doen. Emily twijfelt, ze heeft net een groot verlies geleden. Kan ze dit wel aan, in haar eentje naar een afgelegen plek en alles wat haar vertrouwd is achterlaten?
Maar ze weet het: ze zal haar leven weer op moeten pakken en moeten leven met haar schuldgevoelens, en het altijd aanwezige verdriet.
Als ze geweten had wat haar in Durness te wachten staat, was ze vast niet gegaan. Er gebeuren daar vreemde dingen.
Heeft de heks hiermee te maken?


Er is een andere verhaallijn, over een achtjarig meisje dat aan een akelige ziekte lijdt. Zij leert in het ziekenhuis waar ze vaak voor behandeling heen moet een jongen kennen die eveneens ziek is. Twinkel, zoals haar vader haar noemt, vertelt haar verhaal net als Emily in de ik-persoon. Ze heeft dus niet zomaar een bijrol in het geheel.
Maar wat hebben Twinkel en Emily met elkaar te maken?


Dit boek is meer dan een doorsnee thriller. Het gaat over schuld en boete, over keuzes maken in het leven die vergaande gevolgen kunnen hebben.
De wisselende verhaallijnen en het feit dat je als lezer volledig in het duister tast over wat hier allemaal gebeurt, maken dit boek tot een heerlijke leeservaring. Het is dus absoluut een feit dat het verhaal erg spannend is, en dat je het heel graag in één ruk uitleest!


Toch een paar opmerkingen: Emily is zomaar in staat een Vroeg-Engelse tekst te lezen? En dat briefje dat ze vindt, is dat in het Engels of in het Nederlands? Muggenzifterij, hoor, het doet verder niets af aan het leesplezier en de bewondering voor hoe de schrijver een paar verhaallijnen die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben in elkaar knoopt tot een overtuigend verhaal.


Johnny Bollé (Antwerpen) debuteerde met de thriller Bloedmaan in 2018. Dit boek was evenals de boeken die volgden een succes. Zijn derde thriller Hij noemde me duivelskind werd genomineerd voor de longlist van de Thrillzone Awards 2020, voor de categorie Beste Nederlandstalige thriller.


ISBN 9789493192379 | paperback| 235 pagina's | Uitgeverij LetterRijn | september 2022

© Marjo, 17 november 2022

Lees de reacties op het forum, klik HIER

Recensies

Boven