Thrillers Leestafel.info

spannende boeken en een beetje fantasy

Camilla Läckberg


KoekoeksjongKoekoeksjong
Fjällbacka 11
Camilla Läckberg


Inspecteur Patrik Hedström en zijn echtgenote Erica Falck, een schijfster die zich graag stort op cold cases, hebben intussen drie kinderen, die gelukkig lieve grootouders hebben. Patrik en Erica hebben het namelijk ook in dit nieuwe verhaal weer reuze druk met andere zaken dan hun gezin.
Patrik raakt betrokken bij het onderzoek naar een moord:


Rolf is een beroemde fotograaf. Hij wordt dood aangetroffen in een showroom, waar hij bezig was een tentoonstelling samen te stellen van zijn eigen werk. Rolf was getrouwd met Vivian. Een tweede huwelijk, na de dood van zijn vrouw Cecily, omgekomen bij een auto-ongeluk, waarvan de dader nooit gevonden werd.


Op een klein eiland vlak voor de kust wonen Henning Bauer, die genoemd wordt als toekomsstige Nobelprijswinnaar voor literatuur, en zijn vrouw Elisabeth, uitgever van Hennings boeken. Het verhaal begint met het feest voor hun gouden huwelijk, dat afgezien van die ene kleine wanklank, een mooi, groots feest is.
Peter en Rickard zijn hun zonen, getrouwd met respectievelijk Louise en Tilde. Louise is degene die het feest georganiseerd heeft. Zij is bevriend met Erica, en zij heeft Erica verteld over Lola, een bisgender die met haar dochtertje in de jaren tachtig omgekomen is bij een brand.


In een aparte verhaallijn lezen we over de problemen die deze Lola ontmoette in haar leven, maar ook over hoe gelukkig zij was met haar kind. Terwijl haar verhaal zich langzaam ontwikkelt, wordt duidelijk wat het te maken heeft met het heden, waarin men opgeschrikt wordt door de moord op Rolf.
De moordenaar(s) heeft nog meer pijlen op zijn boog!
Voor Patrik en zijn collega’s een flinke kluif. En ook Erica heeft het niet gemakkelijk: veel informatie die zij voor haar boek wil hebben lijkt onder de mat geschoven te zijn.


Behalve dat er die kleine ergernis is in het begin van het boek waar een enkele keer de namen niet kloppen (Louis terwijl ze Louise heet, en Elisabeth waar duidelijk Erica moet staan) word je als lezer meegesleept in dit verhaal vol intriges, waarin het verleden zijn tentakels uitstrekt tot in het heden.
Je puzzelt volop mee: wat is hier aan de hand? En als je denkt het te weten, dan is het toch haast onmogelijk dat je het hele plaatje begrijpt voor Camilla Läckberg het helemaal uit de doeken doet.
Een fijne thriller met een actuele thematiek.


Fjällbacka is een plaats in de gemeente Tanum in het landschap Bohuslän en de provincie Västra Götalands län in Zweden. De plaats heeft 859 inwoners en een oppervlakte van 105 hectare.
Camilla Läckberg (1974) is hier geboren en haar boeken spelen zich in deze omgeving.
Ze zijn los van elkaar te lezen, maar voor wie liever de volgorde van de serie aanhoudt, is dit de juiste:
1. IJsprinses 2. Predikant 3. Steenhouwer 4. Zusje 5. Oorlogskind 6. Zeemeermin 7. Vuurtorenwachter 8. Engeleneiland 9. Leeuwentemmer 10. Heks

 

ISBN 9789044354614 | Hardcover | 448 pagina’s | Uitgeverij the House of Books | februari 2023
Vertaald uit het Zweeds door Ron Bezemer.

© Marjo, 16 april 2023

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER

Vrouwen zonder genadeVrouwen zonder genade
Camilla Läckberg


De MeToo-beweging is een beweging tegen seksueel grensoverschrijdend gedrag. Zij begon in oktober 2017 met de hashtag #MeToo op Twitter en andere sociale media die viraal ging en in vele landen in verschillende benamingen navolging kreeg.


In deze thriller ontdekken drie vrouwen dat ook zij sterker zijn dan ze dachten, en vooral ook sterker dan hun mannen aannamen!
Ingrid en Tommy vormen een succesvol echtpaar. Tommy is hoofdredacteur bij een krant met een goede naam, terwijl Ingrid haar veelbelovende baan als journaliste opgegeven heeft toen hun dochter geboren werd. Dat was haar eigen keus, maar nu ze ontdekt heeft dat haar man vreemd gaat, beseft ze dat terwijl hij doet wat hij wil, zij op een zijspoor gezet is. Als ze bovendien ontdekt dat Tommy, die goed in de smaak vallende artikelen schrijft over de Me-Too beweging, maar tegelijk twee vrouwelijke collega’s die aangeven dat collega’s op de krant werken hen aangerand hebben, weigert te helpen, is de maat vol.


Victoria dacht jaren terug het geluk gevonden te hebben: via een contactadvertentie is zij vanuit Rusland naar Zweden gekomen en getrouwd met Malte, die zo aardig leek. Maar al snel ontpopte hij zich tot een tiran, die Victoria ziet als een slavin, een postorderbruid die hij volledig in zijn macht heeft.


De derde vrouw is Birgitta, een leerkracht die bijna aan haar pensioen toe is. Haar man mishandelt haar, zo erg dat ze de oproepen voor onderzoeken uit het ziekenhuis naast zich neerlegt: dan zou men immers zien hoe ze er aan toe is. Ze moet die onderzoeken ondergaan omdat er borstkanker bij haar geconstateerd is. Haar kinderen zijn het huis al uit, niet meer afhankelijk van haar. 
Birgitta bedenkt een plan dat definitieve vormen aanneemt als ze online in contact komt met Victoria en Ingrid. Ze zullen afrekenen met hun arrogante en dominante mannen…

De vrouwen nemen een besluit, en brengen hun plan zonder daar verder over na te denken ten uitvoer. Het boek had makkelijk een heleboel pagina’s dikker kunnen zijn, als Camilla Läckberg er voor gekozen zou hebben om de karakters dieper uit te werken, meer te vertellen over hun situatie, over eventuele twijfels en beweegredenen. Maar de kracht van dit verhaal ligt juist in de snelle afwikkeling. De hoofdstukken, met steeds een ander vertelperspectief, zijn kort, en ook de manier van schrijven is kordaat: korte zinnen, geen uitweidingen.
Er zijn drie delen: deel een schetst de situatie, deel twee en drie de uitvoering en dan volgt nog een epiloog. Kort maar krachtig, met de onderliggende boodschap dat wij vrouwen ons niet moeten laten koeioneren!


De Zweedse Camilla Läckberg (1974) is van huis uit econoom, maar is uitgegroeid tot een van de bestverkopende Zweedse thrillerauteurs. Inmiddels zijn een groot aantal boeken van haar verfilmd.


ISBN 9789044356274 | Hardcover | 156 pagina’s | Uitgeverij House of the Books | november 2019

© Marjo, 14 januari 2020

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER

CultusCultus
Camilla Läckberg en Henrik Fexeus

Als zijn vader zijn zoontje, een jochie van vijf jaar, bij het kinderdagverblijf komt ophalen, kunnen ze Ossian nergens vinden. Bij navraag zou hij meegegaan zijn met een ouder stel. Maar als een meisje zegt: 'die twee vroegen of ik mee wilde gaan om naar de puppy’s in hun auto te kijken!' is het duidelijk helemaal mis! Dit meisje was verstandig. Ossian niet.
Het wordt een zaak voor rechercheur Mina Dabiri en haar team.


Helaas ontdekken zij een eerdere verdwijning waarbij het verdwenen kind na drie dagen werd teruggevonden. Dood. Ze vrezen het ergste voor Ossian, hebben zij ook nu maar drie dagen?
Mina heeft bij een eerdere zaak, twee jaar terug (beschreven in Box) de mentalist Vincent Walder leren kennen. Ze wil opnieuw contact met hem opnemen, wordt aanvankelijk tegengewerkt, maar tenslotte ontstaat er opnieuw een samenwerking.
Ze ontdekken dat er een patroon zit in de verdwijning van de kinderen. Kunnen zij voorkomen dat er nog meer kinderen verdwijnen?
Is hier een seriemoordenaar aan het werk? Maar waarom laat zijn manier van werken dan zo'n ingewikkeld patroon zien? Hebben de verdwijningen een link naar het verleden? Heeft die sekte er iets mee te maken? En wat is de overeenkomst tussen de kinderen?
Het is een enorme uitdaging voor het complete team.


Behalve dat er gepuzzeld wordt om deze zaak op te lossen, zijn er ook veel persoonlijke verwikkelingen. Mina heeft het vermoeden dat Vincent meer voor haar betekent dan wenselijk is. Hij is immers getrouwd. Ook de rechercheurs Julia – de baas – Peder, Ruben en Christer hebben zo hun persoonlijke sores. De een wat meer dan de ander.
Heeft dit gevolgen voor de zaak, dan is het belangrijk ook hun verhaal te vertellen. Maar daar zou je vraagtekens bij kunnen zetten.
Zeker: hun verhalen zijn zeker interessant, en ze worden door Camilla Läckberg uitstekend verteld, het zijn boeiende psychologische verhalen. Maar gezien de lijvigheid van het boek had dit best minder gekund. Het verhaal rond Mina en Vincent is wat anders, dat hoort er absoluut in.


De sfeer van het boek is, pff, heet! Men transpireert wat af, en niet alleen omdat het een race tegen de klok is.
Voor de lezer is het allemaal best ingewikkeld met al die puzzels die breeduit gemeten in het boek staan. Het wordt wel duidelijk uitgelegd, gelukkig wel. Waarom dit er allemaal in zit heeft vast te maken met de medewerking van Henrik Fexeus, die zich in het dagelijkse leven bezig houdt met dit soort verschijnselen.

Het is handig als je het eerste deel gelezen hebt, maar dat is niet noodzakelijk. Heb je het wel gedaan dan wil je absoluut het derde deel, waar naar gehint wordt in dit tweede deel, niet missen!


Camilla Läckberg is een van de succesvolste Zweedse thrillerauteurs, met wereldwijd meer dan 30 miljoen verkochte boeken. Van haar populaire Fjällbacka-serie met Patrik Hedström en Erica Falck zijn alleen in Nederland al meer dan 3 miljoen exemplaren verkocht. Recent schreef ze in samenwerking met Henrik Fexeus de bestsellers Box en Cultus, de eerste twee delen van een spannende nieuwe trilogie.


Henrik Fexeus is een bekende Zweedse mentalist, auteur en tv-presentator. Van zijn boeken zijn inmiddels meer dan een miljoen exemplaren verkocht en ze worden vertaald in 30 landen. In 2017 debuteerde hij als fictie-auteur met zijn youngadultroman The Lost, het eerste deel van een trilogie.


ISBN 9789044361988 | paperback | 656 pagina's | Uitgeverij House of the Books | november 2022
Vertaald uit het Zweeds door Marit Kramer en Madeleine Kiers

© Marjo, 25 januari 2023

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER

Goudenkooi

Gouden kooi
Camilla Läckberg

Matilda is na de dood van haar broer blij dat ze Fjällbacka kan verlaten. Ze gaat naar Stockholm, waar ze een studie aan de Handelshogeschool gaat volgen. Ze grijpt meteen de kans om van identiteit te veranderen. Dat is niet voor niets, maar dat ontdekt de lezer later pas. Vanaf nu is ze Faye.
Al snel heeft ze een relatie krijgt ze vriendinnen. Het leven lacht haar weer toe.

Als we haar na een aantal jaren terugvinden is ze getrouwd met Jack. Samen hebben ze een dochtertje, Julienne, en ze hebben het ontzettend goed. Dat wil zeggen: materieel gaat het hen voor de wind, maar Faye voelt zich opgesloten. Ze is voor Jack gestopt met haar studie, en na de geboorte van Julienne is ze niet opnieuw gaan studeren. Werken hoefde niet, ze heeft toch alles wat haar hartje begeert? Jack vindt dat ze haar tijd beter kan besteden aan hun huis, hun dochter en natuurlijk aan hem. Maar daar zit hem de kneep: het lijkt wel alsof hij haar niet meer ziet staan. Ze doet nog haar best hem te verleiden, soms lukt dat ook, omdat ze zijn geheimen kent. Maar wat haar vriendin al had laten doorschemeren: Jack is haar niet trouw. Faye betrapt hem met een ander, en voor ze beseft wat er gebeurt is ze een gescheiden vrouw, alleen op een flatje. Faye krijgt een beetje geld mee, maar heeft verder nergens recht op.
Daar staat ze dan. Alles heeft ze voor die man gegeven, en wat is haar toekomst nu?
Dan blijkt dat Jack haar zwaar onderschat heeft.
Faye neemt wraak. En hoe! Misschien gaat het allemaal niet meteen van een leien dakje, maar al snel ziet Jack in dat hij haar nooit had moeten laten gaan.


‘Heb je er nooit van gedroomd om wraak te nemen op een man die je heeft bedrogen, die je heeft gekwetst, die je slecht heeft behandeld?’ vroeg Faye.’


Ze zoekt en vindt lotgenoten, die haar willen steunen om haar ingenieuze plan uit te voeren. Vanaf dit moment gaat het met het verhaal de goede kant op.
Terwijl het hoofdverhaal zich in het verleden afspeelt zijn er daarnaast nog flashbacks verder terug, naar de tijd waarin ze nog Matilda was. De lezer ontdekt langzaam de geheimen die ze altijd voor Jack verzwegen heeft. En in een paar cursieve teksten staat een verwijzing naar de het heden, waar het boek mee begonnen is: Faye is in gesprek met de politie, er is iets met Julienne…

Dat thrillergedeelte is prima, het is spannend, je wilt als lezer weten wat er aan de hand is. Natuurlijk moet je dan de voorgeschiedenis kennen, dus is het verhaal over Faye en Jack nodig. Helaas is een verhaal over oppervlakkige yuppen binnen de setting van een luxueus leven niet zo interessant, voeg daarbij de verschillende seksscenes en het boek neigt meer naar een chicklit dan naar een thriller.
Gelukkig wordt dat in het laatste deel van het boek goed gemaakt. Dan heeft de schrijfster ook nog een bijzondere wending in petto.
Misschien is de verhaallijn over de vriendin die zwaar ziek is, een poging wat meer van het verhaal te maken, maar dat lukt niet erg.


De insteek van een sterke vrouw die haar eigen leven in de hand neemt is prima, het boek blijkt in de traditie te staan van de eerdere misdaadromans van de schijfster. Het is dan ook een lekker boek voor onder een palmboom. Ook niets mis mee overigens.


De Zweedse Camilla Läckberg (1974) is econoom, maar ze kan nu leven van de boekverkoop. Ze is een van de meest succesvolle Zweedse thrillerauteurs. Inmiddels zijn een groot aantal boeken van haar verfilmd. Daarnaast is de succesvolle serie Fjällbacka Murders gebaseerd op haar thrillers.


ISBN 9789044354423 | paperback | 368 pagina's | Uitgeverij House of the Books| april 2019
Vertaald uit het Zweeds door Elina van der Heyden

© Marjo,  31 juli 2019

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER

height=Leeuwentemmer
Camilla Läckberg

Het valt niet altijd mee om het schrijverschap te combineren met de opvoeding van drie jonge kinderen. Het is dan ook vaak een gezellig rommeltje in het huis van Erica Falck en haar gezin. Voor haar nieuwste boek heeft Erica haar zinnen gezet op het levensverhaal van Laila Kowalska, een vrouw die jaren geleden haar echtgenoot Vladek op gewelddadige wijze om het leven heeft gebracht. Erica wil vooral antwoord op de vraag waarom Laila haar dochter Louise onder erbarmelijke omstandigheden in de kelder van haar afgelegen huis gevangen hield.

Lange tijd weigerde Laila elk contact met de buitenwereld maar sinds kort staat ze Erica toe haar te bezoeken. Laila is echter niet erg spraakzaam. Soms praat ze even liefdevol over haar zoon Peter maar over Louise zwijgt ze in alle toonaarden. Keer op keer probeert Erica het gesprek op Louisa te brengen maar ze stuit zonder uitzondering op een muur van verzet. Waarom staat Laila de bezoekjes van Erica toe? De immer nieuwsgierige Erica vermoedt dat er toch iets is wat Laila met haar wil delen. Laila wil iets aan haar kwijt maar Erica zal het uit haar moeten trekken. In welke richting moet Erica de gesprekken sturen om Laila tot het doen van een onthulling aan te zetten?

Erica’s echtgenoot, inspecteur Patrik Hedström, heeft het druk met een vermissingszaak. Enkele maanden geleden verdween de jonge Victoria van de aardbodem. Victoria was voor haar verdwijning vaak op de plaatselijke manage te vinden en zelfs de paarden lijken het meisje te missen. Dan duikt Victoria ineens uit het niets op. Ze zwalkt over een geasfalteerde weg. Een naderende ruiter probeert het verdwaasde meisje nog te waarschuwen voor de auto die op haar af raast maar het mag niet baten: een aanrijding is een feit en niet veel later sterft Victoria aan haar verwondingen.

Waar is het meisje al die tijd geweest? Heeft iemand haar gevangen gehouden? Victoria’s verwondingen doen het ergste vermoeden. Naast het letsel dat de tiener tijdens de aanrijding opliep, waren er ook oudere wonden. Victoria had geen ogen meer en ook haar tong was verdwenen. Later zou blijken dat ook het gehoor van het meisje verwoest was. Victoria zat niet alleen gevangen op een onbekende locatie maar ook in haar eigen lichaam. Het meisje kon niet meer zien, horen, proeven en praten. Welk monster heeft haar zo toegetakeld? Moeten andere ouders in het Zweedse Fjällbacka  en omgeving ook voor het welzijn van hun dochters vrezen?

In andere regio’s zijn ook meisjes verdwenen. Het politieonderzoek concentreert zich nu op deze verdwijningsgevallen. Patrik en zijn collega’s besluiten om nauwer met politiekorpsen uit andere regio’s samen te gaan werken. Wellicht houden de vermissingszaken verband met elkaar. Zijn er overeenkomsten die naar de moordenaar kunnen leiden? Gaan de andere meisjes hetzelfde lot als Victoria tegemoet? Erica volgt het speurwerk van haar man op de voet en kan het niet laten om zich met het onderzoek te bemoeien. Patrik spreekt zijn vrouw keer op keer vermanend toe maar kan een glimlach niet onderdrukken. Het tweetal is al jaren gelukkig getrouwd en Patrik weet onderhand als geen ander dat niets de nieuwsgierigheid van Erica kan temperen. Erica heeft in het verleden zelfs meerdere keren een belangrijke bijdrage aan het oplossen van pittige politiezaken geleverd. Wanneer een medewerker van de gevangenis aan Erica toevertrouwt dat Laila krantenknipsels over de vermiste meisjes bewaart, begint Erica  te vermoeden Laila meer weet dan ze toe wil geven. Welk geheim houdt de moordenares zo zorgvuldig verborgen?

Ik probeer al jaren niet meer om zo lang mogelijk met de boeken van Camilla Läckberg te doen maar sta mezelf toe om de verhalen over Erica en Patrik als een ware woordschrokop te verslinden. De onderzoeken van Erica en Patrik brengen vaak een schokkend verhaal aan het licht. Omdat de auteur de heftige onthullingen combineert met verhalen over gillende kinderen, warme kaneelbolletjes, bemoeizuchtige schoonmoeders en een vreemde politiechef, ontstaat er een unieke sfeer. De kille moorden nemen samen met de warme personages een behaaglijke temperatuur aan.

Ik kan mij maanden op een nieuw boek van Camilla Läckberg verheugen en na het lezen van Leeuwentemmer kan ik tevreden concluderen dat het boek het wachten meer dan waard is. En nu begint het lange wachten opnieuw want het lezen van de boeken van Läckberg heeft een verslavende uitwerking op mij. Hoe meer ik over Erica en Patrik lees, hoe groter het verlangen naar een nieuw boek van deze fantastische schrijfster wordt.

ISBN 9789041420145 | paperback | 372 pagina's | Ambo|Anthos | januari 2015
Vertaald door Elina van der Heijden en Wiveca Jongeneel

© Annemarie, 24 januari 2015

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER

altEngeleneiland
Camilla Läckberg

Op het Zweedse eilandje Valö was vroeger een jongensinternaat gevestigd. Het werd met strakke hand geleid door vader Elvander totdat hij en zijn gezin tijdens Pasen 1974 spoorloos verdwenen. Alleen dochtertje Ebba, nog maar een jaar oud, werd in de woning aangetroffen. Moederziel alleen. Ondanks uitgebreid onderzoek is nooit duidelijk geworden wat er met de rest van het gezin is gebeurd.

Nu is Ebba terug. Ze heeft, samen met haar man Mårten, haar intrek genomen in het voormalig ouderlijk huis. Ze zijn van plan het grondig op te knappen en er een Bed & Breakfast te beginnen. De verhuizing van Ebba en Mårten naar Valö is eigenlijk een vlucht geweest. Hun zoontje is gestorven. De twee diepbedroefde ouders proberen met deze nieuwe start hun leven en huwelijk weer op de rit te krijgen. Beide ploeteren dapper voort maar ze kunnen niet voorkomen dat ze steeds verder uit elkaar groeien.

Dan worden ze opgeschrikt door een brand. Mårten weet de brand te blussen maar de schrik zit er goed in. De brandweer denkt aan brandstichting en de politie wordt ingeschakeld. Inspecteur Patrik Hedström neemt de zaak op zich en wordt onmiddellijk aangeklampt door zijn nieuwsgierige vrouw Erica. Erica is een succesvol schrijfster en heeft haar neus de afgelopen jaren al in veel (politie)zaken gestoken. De verdwijning van de familie Elvander heeft ze grondig bestudeerd en het intrigeert haar enorm dat Ebba nu terug is op het eiland. Erica heeft haar handen vol aan haar drie kinderen maar dankzij de hulp van haar irritante maar hulpvaardige schoonmoeder weet ze tijd vrij te maken om zich ook nu ongevraagd met de boel te bemoeien. Omdat Erica iedereen met haar ontembare enthousiasme moeiteloos om haar vinger windt, zal ze ook dit keer een indrukwekkende geschiedenis weten te onthullen.

Ebba en Mårten laten zich door de brandstichting niet van Valö wegjagen. Ze gaan verbeten door met de renovatie. Maar wanneer ze onder een oude vloer een lugubere ontdekking doen én er iemand op Ebba schiet, is het duidelijk dat ze niet meer veilig zijn. Iemand wil dat ze het eiland verlaten. Heeft dit met het verleden te maken? En wie is de mysterieuze “G” die Ebba ieder jaar een verjaardagskaart stuurt?

Toen de familie Elvander verdween bevonden zich maar vijf jongens op het internaat. Het was immers paasvakantie en de meeste kinderen waren naar huis gegaan. Natuurlijk zijn de jongens destijds ondervraagd en zij vertelden toen eensgezind dat ze het huis verlaten aantroffen toen ze terugkwamen van een dagje vissen. Ook nu worden de jongens, inmiddels mannen, aan de tand gevoeld. Een van hen is tegenwoordig een rechtse politicus. Een gladde griezel met een enorm charisma. Alhoewel de mannen nog steeds beweren niet te weten wat er is gebeurd, veroorzaakt het politieonderzoek hevige onrust.

Camilla Läckberg bezit over het talent om de lezer meteen mee te voeren, dieper en dieper het verhaal in. Ze wisselt steeds van perspectief waardoor het verhaal tot leven komt. Het verhaal wordt onder andere verteld vanuit Erica, Patrik, collega’s van Patrik, Erica’s zus Anna, journalist Kjell, Ebba en Mårten. Ook de geschiedenis van Ebba’s familie komt aan bod. Het begint met haar betovergrootmoeder die de bijnaam “De engelenmaakster” genoot omdat zij haar pleegkindjes verdronk en in de kelder begroef. Haar dochter, Ebba’s overgrootmoeder, groeide uit tot een verknipte en meelijwekkende vrouw. Uiteindelijk zullen de geschiedenis en het heden elkaar ontmoeten in de ontknoping van het verhaal. Prachtig gedaan.

De boeken van deze zeer bekwame auteur zijn stuk voor stuk echte pageturners die met grote aandacht en kunde zijn geschreven. De verhalen centreren zich altijd rondom Erica, Patrik, Anna en de collega’s van Patrik. Wie nog nooit een boek van deze auteur heeft gelezen kan het verhaal goed volgen maar het komt het beste tot zijn recht wanneer ook de eerdere boeken zijn gelezen.

Engeleneiland is wederom een voltreffer van schrijftalent Camilla Läckberg.

ISBN 9789041420138 | Paperback met flappen | 416 pagina’s| Anthos | juni 2012
Vertaald door Elina van der Heijden en Wiveca Jongeneel

© Annemarie, 1 juli 2012

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER

Recensies

Boven