Wakker
Ingrid Oonincx
Je kan er vreselijk moedeloos van worden als het je maar niet lukt om eens een keer e goede nachtrust te hebben. Maar nog erger: het kan je leven op een negatieve manier beïnvloeden: chagrijnig er van zijn is nog het minste, wat als je reactievermogen er door vermindert? Wat als je je niet meer kunt concentreren?
Robin is zangeres in een bandje, maar doordat het haar niet lukt om te slapen dreigt ze uit de band gezet te worden: ze vergeet haar teksten en is niet meer stemvast.
Liv werkt bij de media, en ziet hoe jongere streberige collega’s haar voorbij gaan als zijzelf niet productief genoeg meer is of te laat op vergaderingen verschijnt.
Jonathan heeft geen nacht meer geslapen sinds hij vader is geworden, en verliest de controle over zichzelf. Zijn vrouw wil hem niet meer voor hun kind laten zorgen.
Deze drie mensen beginnen een een nieuwe experimentele slaaptherapie. Ze komen terecht in een voormalige abdij en ontmoeten daar hun medecursisten.
Dat het anders is dan ze dachten dat begrijpen ze nog wel, maar op het moment dat er doden gaan vallen, loopt alles uit de hand. Waar zijn hun begeleiders gebleven?
‘Waar zijn we in vredesnaam in terecht gekomen?’ vraagt Robin zich af.
Slaap krijgen ze niet het is erg lastig om hun gedachten erbij te houden, als de gebeurtenissen zich opstapelen en ze moeten vrezen voor hun leven.
Wie trekt hier aan de touwtjes? En waarom zijn zij hierbij betrokken?
Het mooie van deze spannende thriller - en dat kun je dan ook wel aan Ingrid Oonincx overlaten! – is dat de personages zich terwijl ze de uitdagingen het hoofd moeten zien te bieden ook nog worstelen met wie en wat ze zelf zijn.
Hoe was hun leven tot dan toe? Waar komen hun slaapproblemen vandaan?
Ingrid Oonincx (Baarle-Nassau, 1968) studeerde journalistiek. Naast thrillerauteur is ze persvoorlichter en adviseur onderzoekscommunicatie bij een hogeschool. Haar psychologische thrillers oogsten veel succes: Nickname, het debuut uit 2010, werd genomineerd voor de Schaduwprijs voor het beste Nederlandstalige thrillerdebuut en de Crimezone Award voor de beste Nederlandstalige thriller. Inmiddels heeft ze zes thrillers en een aantal korte verhalen op haar naam staan.
ISBN 9789461096869 | Paperback | 300 pagina’s | Uitgever de Crime Compagnie | maart 2023
© Marjo, 15 mei 2023
Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER
Medicijn
Ingrid Ooninckx
De vijfendertigjarige Ella Vreeland werkt op een reclamebureau. Als creatief directeur is ze behoorlijk succesvol. Ze heeft een prima campagne gelanceerd voor de man met wie ze een verhouding kreeg, David Muller. Als hij plotseling overlijdt, is Ella behoorlijk van slag. Hoe kan dat nou? Hij was wel veel ouder dan zij, maar erg viriel en fit. Als de politie het een verdacht overlijden vindt, Davids vrouw vermoord wordt en Ella gevolgd wordt door een onbekende in een zwarte SUV begint een spannend avontuur. Ella gaat op onderzoek uit: wie wilde David dood hebben en waarom?
Ze herinnert zich dat hij zich de weken voor zijn dood vreemd gedroeg, maar zij dacht dat er een ander was. Ze had hem er op betrapt dat hij met een andere vrouw contact had, een beroemd fotomodel.
Ella ontdekt dat David vaak in Italië was, in een soort retraiteoord hoog in de bergen. Ze gaat er heen, en wordt binnen gelaten in een zwaarbeveiligde kliniek, waar een groep rijken uit de hele wereld regelmatig komt om een bepaalde behandeling te krijgen. De leider, een wetenschapper met de naam Jacob Grünberg, blijkt een bijzondere interesse te hebben voor Ella. En dat is niet alleen vanwege haar beroep, al wil hij ook dat ze zijn product op een spectaculaire manier promoot. Als Ella er achter komt wat hij daar precies fabriceert, en vooral op welke manier, wil ze hem alleen maar dwarsbomen, en zijn handelingen openbaar maken. Dan komt er vanzelf een einde aan, denkt ze. Het zal anders lopen.
Haar gedrag leidt tot gevaarlijke situaties. Niet alleen Grünberg wil de macht over haar hebben, er zijn nog andere partijen die het op haar gemunt hebben.
Het is de vraag of we behoefte hebben aan een medicijn zoals hetgeen waarvan in het boek sprake is: een middel om nooit oud te worden. De eerste reactie is natuurlijk een positief antwoord, maar als je er over na gaat denken, dan zijn er toch vele haken en ogen. De ethische kant van de zaak wordt evenwel helemaal niet toegelicht. Het gaat alleen om macht en geld. Het maakt het verhaal onevenwichtig, en enigszins ongeloofwaardig. Ook is het best wel vreemd en toevallig hoe Ella in bepaalde situaties verzeild raakt, en vooral hoe ze er ook heel toevallig weer uit geraakt. Er is ook nog een demente moeder, maar die lijkt meer als bladvulling te dienen
Wil je gewoon een lekker verhaal, met veel spanning en sensatie, dan is dit een prima boek. Voor lekker ontspannen onder de palmboom of zo.
ISBN 9789044345599 | paperback| 320 pagina's | Uitgeverij The House of Books| januari 2016
© Marjo, 14 juni 2016
Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER
Verdwenen
Ingrid Oonincx
Het verhaal begint in 1987. Een schip vergaat. Een man probeert zich vast te klampen aan een reddingsboot. Dan ziet hij dat er een gat in zit. Er komen vaker flashbacks, zodat we te weten komen wat er op het schip gebeurd is.
Intussen gaat het verhaal verder in het heden.
Simone van Mierlo probeert haar leven op de rails te krijgen. Hoewel ze ontslagen is bij de krant, durft ze het aan een onderhoud aan te vragen bij de hoofdredacteur. Ze wil als freelance-onderzoeksjournalist een artikel schrijven voor de krant. Na enig geharrewar krijgt ze toestemming, en gaat ze aan de slag.
Haar onderwerp is de Deo Volente, een vrachtschip dat jaren eerder verging toen het onderweg was naar Zuid-Amerika. De oorzaak van de ramp waarbij negentien mensen de dood vonden, tien bemanningsleden en negen passagiers, is nooit duidelijk geworden.
Het onderwerp komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen. Simones moeder is pas overleden en op haar sterfbed vertelde ze haar dochter, die ze als alleenstaande ongehuwde moeder heeft opgevoed, dat ze in tegenstelling tot eerdere beweringen, wèl weet wie Simones vader is.
Hij was een Spaanse gastarbeider. Omdat haar moeder absoluut geen zin had om in Spanje het leven van een huisvrouw te gaan leiden heeft ze hem niets verteld, maar de relatie verbroken.
Maar ze had nog wel een foto, en Simone ontdekt dat hij een van de passagiers was op de Deo Volente.
Om meer te weten te komen gaat Simone naar Spanje, om de nabestaanden te interviewen. Maar ze begint bij de rederij in Rotterdam. Daarna gebeuren er enkele akelige dingen, het lijkt alsof ze gevolgd wordt, en iemand gooit een steen door de ruit met een bedreigend briefje.
Maar Simone laat zich niet van de wijs brengen. Ze ziet ook geen enkele reden waarom ze er niet achter zou mogen komen wat er gebeurd is.
Natuurlijk blijken de waarschuwingen niet voor niets te zijn. Eenmaal in Spanje ontmoet ze Xabier, met wie ze een relatie krijgt. Hij en later zijn zus Maite zijn bereid haar te helpen, omdat ze de taal niet spreekt.
Het wespennest waar zij zich in begeven kost mensenlevens. Maar Simone laat zich niet tegenhouden. Tot ze ook haar te pakken krijgen.
Wie zijn haar tegenstanders? Waarom mag niet bekend worden wat er gebeurd is met de Deo Volente? Maar ook: waarom houden ze Simone alleen maar gevangen, terwijl anderen rücksichtslos vermoord worden?
Wat begint als een kabbelend golfje wordt gaandeweg een enorme schokgolf. Dan leg je het boek niet meer weg!
Ingrid Oonincx (1968) studeerde journalistiek en werkt als columnist en communicatieadviseur. Ze debuteerde in 2010 met Nickname, dat werd genomineerd voor de Schaduwprijs voor het beste Nederlandstalige thrillerdebuut en de Crimezone Award voor de beste Nederlandstalige thriller. Sindsdien zijn er meer thrillers verschenen, waarvoor ze zich terdege in het onderwerp verdiept. De dingen moeten kloppen.
ISBN 9789461094698| paperback | 350 pagina's | Uitgeverij de Crime Compagnie | februari 2021
© Marjo, 13 maart 2021
Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER
Botsing
Ingrid Oonincx
In dit boek lezen we over twee vrouwen en een man, zonder enig idee te hebben wat ze met elkaar te maken hebben. Ook is er nog een onbekende, degene die iets in zijn schild voert. Zijn stukjes staan cursief, en we weten als lezer niet wie het is.
Een van de vrouwen is Lisa, directeur van een luchtvaartmaatschappij. Zij houdt van haar drukke baan, in het besef dat ze te weinig tijd heeft voor haar drie jonge kinderen. Haar man heeft ook een baan waarvoor hij vaak op pad moet en dus is er een inwonende huishoudster. Deze Jasja is een Poolse en als het verhaal begint, is zij thuis bij haar zieke moeder. Lisa moet naarstig op zoek naar een vervanger, hetgeen niet meevalt.
Anna is de tweede vrouw, zij is jonger, en succesvol architecte. Voorlopig werkt ze nog als ondergeschikte bij Frank op zijn bureau, maar ze droomt van een eigen architectenbureau. Ze heeft geen vaste relatie, en gaat vaak onenightstands aan. De echtgenoot van haar zus vindt ze ook erg aantrekkelijk.
De man in het verhaal is Ewoud. Zijn vrouw is bij hem weg en ontzegt hem contact met hun dochter. Hij heeft zijn leven niet op orde. Om de een of andere reden moet hij weg uit Nederland, maar hij wil zijn dochter niet in de steek laten. Dreigtelefoontjes maken hem zenuwachtig.
De onbekende doet zijn best om gevoelige zenuwen bloot te leggen:
Anna krijgt geen telefoontjes, maar zij krijgt te maken met een dode vogel en een dode hond en weet dat iemand haar kwaad wil doen. Is het vanwege die ene gebeurtenis uit haar jeugd?
Lisa zoon Harald, die Asperger heeft, komt op een dag niet thuis. Hij heeft het over een nieuwe vriend, die ook bij hem op de kamer is, maar Lisa vindt niemand.
Als er dan in alle drie de levens een witte bestelbus opduikt, wordt de situatie voor ieder van hen precair. Als deze drie elkaar kennen, hoe zit dat dan? Wie is de bestuurder van die bestelbus?
En wat wil degene die op de achtergrond blijft van deze mensen?
Het verhaal wordt wisselend vanuit de drie hoofdpersonen verteld, waardoor de spanning stijgt.
De plot lijkt nogal onwaarschijnlijk, maar in een epiloog vertelt Ingrid Oonincx dat ze het verhaal gebaseerd heeft op een ware gebeurtenis. Zo zie je maar: de waarheid kun je in een verzonnen verhaal niet overtreffen!
Een spannend verhaal over schuld, wraak en vergeving.
ISBN 9789044332803 | paperback |304 pagina's | Uitgeverij The House of Crime |oktober 2011
© Marjo, 14 februari 2014
Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER
Sluipweg
Ingrid Oonincx
In de zomer van 1984 is er een vreselijk ongeluk gebeurd, waarbij drie leden van een vriendenclub om het leven zijn gekomen. Met z’n zevenen waren ze op stap, toen een van de twee auto’s waarmee ze naar huis reden na een uitbundig avondje feesten, van de weg raakte en in brand vloog. ‘The Magnificent Seven’ noemden ze zich: Koen, Laura en Ester zijn de pechvogels. Zij overleven niet.
Zijn de overlevenden evenwel beter af?
‘Het kostte Marcel en mij misschien wel een halfuur om Patrick zo ver te krijgen terug te gaan naar de plek waar we de anderen uit het oog verloren. Waren. Wat we daar aantroffen ging mijn voorstellingsvermogen te boven. In de nasmeulende auto lagen de zwartgeblakerde lijken van Laura, Ester en Koen. Een paar meter verderop lag Guus, hij was uit de auto geslingerd en gaf geen teken van leven. Paniekerig voelde ik zijn pols. Toen ik merkte dat hij nog een hartslag had schreeuwde ik naar Patrick en Marcel dat ze hulp moesten halen. Marcel reageerde meteen.’
Patrick, Gwen, Marcel en Guus hebben na het ongeluk niet veel contact meer met elkaar. Patrick is uit het dorp vertrokken, Marcel probeert de boerderij van zijn ouders draaiende te houden en Gwen is met de eerste de beste getrouwd en heeft daar veel spijt van. Guus is aan lager wal geraakt en het is bij zijn begrafenis - een overdosis - dat de overgebleven ‘vrienden’ elkaar weer treffen.
Het is tien jaar na het ongeluk en Patrick is terug in het dorp. Hij wil de oude banden weer aantrekken. Maar dat loopt niet soepel: Patrick, altijd al een machotype, is nu uitbater van een bordeel en als iemand meldt aan haar echtgenoot dat Gwen zich daar ophoudt, lopen de zaken uit de hand. Dan blijkt Patrick ook heel gemakkelijk naar wapens te grijpen.
Maar er is ook nog het verleden: bij Gwen heeft er al die jaren heeft iets dwarsgezeten. Ze heeft een schuldgevoel en wil dingen rechtzetten. Maar Patrick werkt niet erg mee, en er gebeuren dingen die haar aan het twijfelen brengen. Is wat zij altijd als waarheid heeft aangenomen wel waar?
Patrick nodigt haar en Marcel uit voor een weekend in de Ardennen, om het voor eens en voor altijd uit te praten.
Pff, het loopt allemaal heel anders dan je denkt. Oonincx zet je op het verkeerde been zonder dat je er erg in hebt. In een spannende directe stijl zonder dwalingen wordt het heden afgewisseld met flashbacks, waarbij deze verhaallijnen elkaar inhalen, tot de onverwachte ontknoping.
Ter afwisseling - even ontspannen - worden er liedteksten opgevoerd, die een jaren tachtiggevoel geven.
ISBN 9789044336894 |paperback |256 pagina's |Uitgeverij House of Books | oktober 2013
© Marjo, 6 december 2013
Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER