Niets dan kwaad
Hans Koppel
Sara is een harde tante. Achter haar bevallige uiterlijk gaat een doorgewinterde crimineel schuil. Wanneer haar medewerker Henk een opdracht verknalt en zijn maat Conny er met een grote som geld vandoor gaat, besluit Sara dat Henk dood moet. Hij zal als voorbeeld dienen. De intimiderende Sara zorgt ervoor dat Henk zelf de trekker overhaalt zodat zijn dood als een zelfmoord zal worden aangemerkt. Toch is de politie argwanend. Hoe is Henk zonder auto op de parkeerplaats waar hij gevonden is beland en waar is zijn mobiele telefoon gebleven? Volgens de telefoongegevens én een verklaring van zijn zus, heeft Henk kort voor zijn dood nog een telefoontje gepleegd.
Sara maakt zich geen zorgen. Wel vraagt ze zich af of ze nog wel zo verkikkerd is op haar vriendje Matte. Matte vond het maar niks dat ze Henk zelfmoord liet plegen en toen ze de vriendin van wegloper Conny wurgde, ging er zelfs afschuw van Matte uit. Verandert Matte in een softie? Sara beseft dat hun relatie een aflopende zaak is. Toch mag Matte nog even blijven. Wellicht heeft ze hem nog nodig de komende tijd.
Jaren geleden is het broertje van Matte overleden. Kent was nog meer dertien jaar oud toen hij vijftien jaar geleden door een auto werd geschept. Journalist Calle Collin heeft een artikel over Kent geschreven. Calle werkt voor een familietijdschrift en hij schrijft een feuilleton over mensen die veel te jong zijn gestorven. Mattes moeder is verguld met het artikel over Kent. Volgens haar heeft Calle uitstekend verwoord hoe geweldig Kent was. Matte zelf heeft nauwelijks aan het artikel meegewerkt. Hij zat wel bij het vraaggesprek maar deed zijn mond niet open.
Eerlijk gezegd mist Matte zijn broertje helemaal niet. Zo leuk was Kent immers niet. Ook Calle zelf heeft zijn twijfels over het artikel. Eigenlijk lukte het hem nauwelijks om informatie over Kent te vergaren en toen hij een oud-lerares van het jongetje sprak, liet ze zich ronduit hatelijk over hem uit. Calle heeft het schamele stuk met wat zelfverzonnen hartelijkheden aangevuld. Eigenlijk is de moeder van Kent en Matte de enige die haar zoon in het artikel herkent. Zij aanbad haar zoon. Hield zelfs meer van hem dan van Matte.
Ook columnist Anders Malmberg koestert geen dierbare herinneringen aan Kent. Ze zaten destijds bij elkaar op school. Anders weet nog goed dat hij opluchting voelde toen hij het nieuws over Kents dood vernam. Kent was een pestkop van het ergste soort die de jeugd van Anders behoorlijk verknald heeft. In een opwelling schrijft hij een reactie op het artikel van Calle waarin hij een boekje over de ware Kent opendoet. Zijn openhartige artikel bezorgt zowel hem als Calle grote problemen. Anders heeft iets in gang gezet dat niet meer gestopt kan worden.
Hans Koppel is een pseudoniem van de Zweedse kinderboekenauteur Petter Lindbeck. Niets dan kwaad is zijn derde thriller. Wat zo knap is aan het verhaal is dat het weinig verrassingen kent maar toch heel spannend is. De lezer weet vanaf het begin wie de moordenaar van Henk en Conny’s vriendin is en ook is duidelijk wie er achter de problemen van Anders en Calle zit. De politie doet haar werk goed en zit vrijwel meteen op het juiste spoor. Wat dit verhaal zo spannend maakt is dat de verhaallijnen onherroepelijk op een frontale botsing afstevenen. Niet iedereen in dit verhaal kan ongeschonden uit de strijd komen. De lezer weet precies wat er gebeurt maar niet wat er nog gebeuren gaat.
In Niets dan kwaad combineert Hans Koppel uiteenlopende personages en verhaallijnen. Ze hebben allemaal een link met elkaar maar hun levensstijlen verschillen enorm en dat maakt het verhaal zo intrigerend. Welk personage zal uiteindelijk de afloop van het verhaal bepalen? Welke ontwikkelingen zullen de afloop van deze thriller gaan domineren? Het verhaal is glashelder maar de lezer kan nu eenmaal niet in de toekomst kijken. Met Niets dan kwaad benadrukt Hans Koppel nogmaals hij barst van het talent.
ISBN 9789400503090 | paperback | 231 pagina's| A.W. Bruna Uitgevers| augustus 2015
Vertaald door Corry van Bree
© Annemarie, 17 augustus 2015
Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER
Je bent nu van mij
Hans Koppel
Anna werkt voor het Zweedse tijdschrift “Familjejournalen” en samen met collega’s Sissela en Trude neemt ze in een hotel de planning voor de komende maanden door. De zakelijke bespreking verloopt vlot en ’s-avonds duikt het drietal de hotelbar in. Sissela en Trude flirten erop los en leggen al snel contact met twee mannen die een reclamebureau runnen. Wanneer zich een derde man bij het gezelschap voegt richten Sissela en Trude hun pijlers onmiddellijk op hem. De nieuweling die zich voorstelt als Erik, een collega van de andere twee mannen, is beduidend jonger en knapper dan hun huidige prooi. Maar Erik heeft geen interesse in de beeldschone Trude en ook Sissela weet hem niet te bekoren. Erik is geïnteresseerd in Anna. Onopvallend vraagt hij haar om naar zijn hotelkamer te komen.
Anna is gelukkig getrouwd met Magnus. Samen hebben ze een dochter, de tienjarige Hedda. Anna springt nooit uit de band en heeft haar man nog nooit bedrogen. Toch wordt Anna als door een magneet naar de kamer van Erik getrokken. Naderhand besluit ze niemand over het bezoekje aan Erik te vertellen, het was immers niets meer dan een onenightstand.
Terwijl Anna overgaat tot de orde van de dag heeft Erik heel andere plannen. Hij is verliefd op Anna geworden en weet zeker dat zij hem ook leuk vindt. Ze horen bij elkaar. Hij blijft contact zoeken en Anna krijgt het benauwd. Wat wil Erik toch van haar? Ze is vijftien jaar ouder, getrouwd en moeder. Keer op keer legt ze hem uit dat ze het contact wil beëindigen maar Erik weet niet van ophouden. Hij stalkt haar en Anna’s telefoon staat roodgloeiend. Het spannende avontuurtje met een jongere man is veranderd in een nachtmerrie. Erik laat haar niet meer met rust en zijn gedrag is ronduit griezelig.
De lezer heeft in het eerste hoofdstuk van het boek al kennisgemaakt met Erik. Het hoofdstuk beslaat nauwelijks anderhalve bladzijde maar dat is genoeg om duidelijk te maken dat Erik een zeer gevaarlijke man is. In koele bloede vermoordt hij zijn moeder om vervolgens haar zelfmoord in scène te zetten. Erik is een psychopaat. Anna zit diep in de problemen.
Je bent nu van mij is spannend. Heel erg spannend zelfs. Anna is gevleid dat de veel jongere Erik haar aantrekkelijk vindt maar is niet van plan haar huwelijk op het spel te zetten. Ze is er gemakshalve vanuit gegaan dat Erik ook op niet meer dan een onenightstand uit was. En daar heeft Anna een fout gemaakt. Erik wil meer. Hij wil een toekomst met Anna. Anna probeert hem er vriendelijk van te overtuigen haar met rust te laten. Lange tijd gaat ze ervan uit dat Erik een fatsoenlijk mens is. Maar dat is hij niet. Van een spannende minnaar-voor-één-nacht is Erik veranderd in een stalker.
Vreemdgaan loopt zelden goed af en dit verhaal pakt het onderwerp ontrouw heel origineel aan. Anna is zomaar met een vreemde het bed in gedoken. Ze heeft niet over de gevolgen nagedacht. Het had een mooie herinnering moeten worden maar in plaats daarvan probeert Erik haar leven te verwoesten. De toon van het verhaal is vrijwel meteen gezet en vanaf dat moment is het onmogelijk het boek nog weg te leggen. Het is duidelijk dat het niet goed af gaat lopen en als lezer kun je er alleen nog maar op hopen dat de schade mee zal vallen. Je bent nu van mij is beklemmend en onweerstaanbaar meeslepend. Dit boek lees je in een keer uit.
ISBN 9789400500457| paperback |256 pagina's| A.W. Bruna Uitgevers | april 2013
Vertaald door Corry van Bree
© Annemarie, 30 april 2013
Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER
Ze komt nooit meer terug
Hans Koppel
Het echtpaar kijkt Ylva Zetterberg vanuit hun auto verwachtingsvol aan. Ze hebben zich zojuist aan haar voorgesteld als de nieuwe buren en beweren haar nog van vroeger te kennen. De lift naar huis die ze Ylva aanbieden kan ze niet weigeren. Dat zou onbeleefd zijn. Haar beleefdheid brengt Ylva echter in grote problemen, haar nieuwe buren ontvoeren haar en sluiten haar op in hun geluidsdichte kelder. Het stel heeft zich goed voorbereid op de gedwongen logeerpartij van Ylva.
Wanneer Ylva maar niet thuiskomt, is haar man Mike in eerste instantie eerder boos dan ongerust. Ylva zou misschien na het werk nog wat gaan drinken met collega’s en Mike vindt dat ze het veel te laat maakt. Een klein jaar geleden heeft Ylva een affaire gehad. Hun huwelijk heeft het overleefd maar Mike weet zich niet altijd raad met zijn gevoelens. Ylva voelt zich snel door hem verstikt. Pas na lang aarzelen belt hij naar haar mobieltje. Voicemail. Ze zal toch niet weer..?
Ylva blijft weg en Mikes woede heeft plaatsgemaakt voor een hevige ongerustheid. Hij belt Ylva’s beste vriendin, het ziekenhuis en de politie. Niemand weet waar ze is. Dochter Sanna van zeven vraagt herhaaldelijk waar haar moeder is en Mike moet haar het antwoord schuldig blijven. Uiteindelijk merkt de politie Ylva’s verdwijning aan als een vermissingzaak. Tot Mikes afgrijzen richten ze hun pijlers op hem.
Ondertussen bevindt Ylva zich vlakbij. Om haar extra te tergen hebben haar ontvoerders, Gösta en Marianne Lundin, een camera geplaatst die op de voordeur van haar huis gericht staat. Ze ziet haar man en dochter dagelijks komen en gaan maar kan op geen enkele manier contact met hen maken. Ylva moet boeten voor haar verleden houden Gösta en Marianne haar voor. Ze moet boeten voor iets dat twintig jaar geleden heeft plaatsgevonden. Ze was toen met drie anderen betrokken bij een voorval. Een voorval dat het leven van de twee ontvoerders voorgoed veranderde. De andere drie betrokkenen zijn een snelle dood gestorven maar met Ylva heeft het tweetal speciale plannen. De verkrachtingen van Gösta zijn daar onderdeel van.
De politie is ervan overtuigd dat Mike zijn vrouw om zeep heeft geholpen. Zonder lichaam kunnen ze echter niets. Mike probeert zich staande te houden en een goede vader voor Sanna te zijn. Het leven gaat door. Ondertussen kwijnt Ylva weg in de kelder. Zal ze ooit gevonden worden of zullen haar ontvoerders uiteindelijk ook haar leven nemen?
Journalist Calle Collin heeft bij Ylva op school gezeten. Hij en zijn beste vriend Karlsson ontdekken dat het slachtoffer van een brute moord een lid was van een groep pestkoppen op school. Ze noemden hen “de bende van vier”. Wanneer ze merken dat ook twee andere leden van deze groep het leven hebben gelaten denkt Karlsson dat er meer aan de hand is. Calle is cynisch, het moet op toeval berusten. Hij weet echter nog niet dat het vierde lid, Ylva, al lange tijd vermist wordt.
Dit boek is spannend van begin tot einde hoewel het nergens ijzingwekkend wordt. Ik was onmiddellijk geboeid en ik heb het in één ruk uitgelezen. Bovenaan een aantal hoofdstukken staan korte beschrijvingen over de verschillende stappen die bijvoorbeeld vrouwenhandelaars en loverboys toepassen om hun slachtoffer om te vormen tot een gewillige dienaar. Ook Ylva schikt zich naar de wensen van haar ontvoerders. Haar vechtlust verdwijnt. Ze zal over een enorme geestelijke kracht moeten beschikken om de uiterst zware beproeving te kunnen doorstaan.
De andere kant van het verhaal richt zich op de achterblijvers. Mike is gebroken. Wanneer Ylva wegblijft denkt hij dat ze dood is, anderen vermoeden dat hij iets met haar verdwijning te maken heeft. De roddels wegen haast zwaarder dan het verdriet. Dat de politie denkt dat hij Ylva heeft vermoord, is iets waar hij mee kan leven maar dat zijn buren over hem praten en hetzelfde vermoeden, is iets wat hij niet kan verkroppen. Mike zoekt hulp. Hij kiest hiervoor echter de verkeerde persoon uit. Ook boeiend is hoe dochter Sanna omgaat met de verdwijning van haar moeder.
Hans Koppel is een pseudoniem van kinderboekenschrijver Petter Lidbeck. Ze komt nooit meer terug is zijn eerste thriller en hopelijk niet zijn laatste. Ik vind het een zeer geslaagd thrillerdebuut.
ISBN 9789400500440 | Paperback | 220 pagina’s| A.W. Bruna Uitgevers| mei 2012
Vertaald door Corry van Bree
© Annemarie, 6 augustus 2012
Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER
Ze komt nooit meer terug
Hans Koppel
Twee mannen, een zakenman en een journalist, bekijken een oude klassenfoto:
‘De vier stoere kinderen helemaal achterin. Met hun armen over elkaar staarden ze zelfverzekerd in de camera en straalden ze wereldheerschappij uit. Te oordelen naar de tevreden uitdrukking op hun gezichten konden ze zich onmogelijk een andere wereld of andere tijd voorstellen dan die waarin ze zich bevonden.’
Vier mensen uit deze groep jongeren van ongeveer zestien jaar oud, hebben intussen - langer geleden of pas onlangs - de dood gevonden, zij figureren als zodanig in het verhaal.
Een voorval uit die tijd werpt nu zijn schaduw op de gebeurtenissen, want nummer vijf is Ylva om wie het verhaal draait.
Op een dag komt ze niet thuis van haar werk. Nu is ze een levensgenieter, en blijft wel vaker weg, maar dan zou ze gebeld hebben. Haar man Mike heeft evenwel niets van haar gehoord. Hij licht tenslotte de politie is, maar die denken eerst dat ze wel terug zal komen, en later, als dat niet het geval blijkt, dat Michael zijn vrouw heeft vermoord. Maar er is geen lijk, dus geen zaak. Michael gaat zo goed en kwaad als het gaat door met zijn leven, hij zorgt voor hun dochter, en wordt na verloop van tijd opnieuw verliefd. De lezer weet dat Ylva in handen is van een ouder echtpaar, dat op slechts een steenworp afstand woont van haar woning. Ze leeft, maar is hun speelbal.
De journalist krijgt toevallig lucht van Ylva’s verdwijning, maar aangezien de politie vindt dat er geen zaak is, is het de vraag of dat helpt. En Michael, die went langzaam aan een nieuw leven. Maar natuurlijk is Ylva er zelf ook nog...
Vanuit steeds wisselende perspectieven wordt een verhaal opgezet rondom dat voorval uit het verleden, zonder dat daar verder veel aandacht aan besteed wordt. Dat komt pas als een in mijn ogen overbodig nawoord. Hans Koppel is ook kinderboekenschrijver, dat proef je nog aan zijn manier van schrijven, en misschien houdt hij er daarom van om losse eindjes vast te binden.
Ik verbaas me dus over de opmerking op de omslag, dat ‘het boek Zweedse lezers al het hele jaar in zijn greep houdt.’ Het is best spannend, maar niet tenenkrommend. Dat ligt aan de stijl, maar heeft ook te maken met het feit dat je als lezer vanaf het begin op de hoogte bent van Ylva’s situatie. Dat die berust op een psychologische manipulatie die als non-fictiestukjes tussen de tekst staan, is ook té.
Zeker: je leest het boek uit, omdat je nog van alles verwacht, en de slotscènes zijn niet echt voor de hand liggend, maar ‘de angstaanjagendste thriller van 2012'? Nee, in dat opzicht valt het tegen.
ISBN 9022312712 | paperback | 463 pagina's | Manteau Antwerpen | 1993
© Marjo, 1 augustus 2012
Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER