Thrillers Leestafel.info

spannende boeken en een beetje fantasy

Marc Raabe


Kamer 19Kamer 19
Tom Babylon 2
Marc Raabe


Hadden rechercheur Tom Babylon en psychologe Sita Johanns in het eerste deel te maken met een raadsel rondom een getal, ook deel 2 van deze trilogie heeft een geheimzinnig getal waar alles om draait. Het getal 19 is duidelijk zichtbaar aangebracht op een lift die te zien is in een snuffmovie.


Tot verbijstering van het publiek dat is gekomen om de opening van de Berlinale mee te maken, krijgen ze niet de aangekondigde film te zien maar een gefilmde moord op een jong meisje. Het had best zo kunnen zijn dat het niet echt was, dat het slachtoffer een rol speelde, maar ook al was ze van beroep actrice, Tom ontdekt al snel dat het echt de beelden zijn van een moord. Het meisje is echt vermoord. Het feit dat zij de dochter is van de burgemeester, en dat die zelf in de zaal zat, maakt het nog schokkender. Het filmpje eindigt met de boodschap ‘Kijk wat jullie te wachten staat’.


Het team dat ze zaak onderzoekt bestaat uit dezelfde mensen als bij de eerste zaak. Hoofdcommissaris Bruckmann heeft Grauwein, hoofd van Forensische opsporing en Jo Morten, die graag hogerop wil komen, er al bij gehaald als Tom arriveert bij het filmtheater.
Ze zullen ontdekken dat de zaak zelf ook verband houdt met de zaak van de Sleutel, hoewel het er ook weer los van staat. Waar het niet los van staat is het verleden. Wederom de gebeurtenissen uit Toms jeugd, maar nu ontdekken we dat ook Sita schokkende ervaringen had. En die staan niet compleet los van wat Tom overkwam. Het is nu vooral het verleden van Sita dat in cursieve stukken tekst uit de doeken wordt gedaan.


De zaak komt op scherp te staan als er meer meisjes verdwijnen. Zijn zij ook al vermoord of kunnen Tom en zijn mensen hen nog redden? Maar van wie? Wie zit hier achter? Belangrijker nog: waarom? Wat hebben de gebeurtenissen uit de jonge jaren van Tom en Sita te maken met de huidige moord en verdwijningen? Is de burgemeester er bij betrokken? Maar hoe dan?
Duidelijk is al wel snel dat hij en zijn trawanten al dat gegraaf in het verleden helemaal niet wil!
Helaas kennen ze Tom dan nog niet: die gaat tot het uiterste om de waarheid boven tafel te krijgen. Zeker als hijzelf, zijn vrienden en Sita daar bij betrokken zijn!


Daarnaast zijn er nog andere dingen die spelen: Toms privé-situatie: zijn partner met wie hij net een kind heeft gekregen. En het zit hem dwars dat hij eigenlijk geen contact heeft met zijn vader, hij zou graag tijd maken om hun relatie weer goed te krijgen.
Wat Sita betreft: zij moet als vrouw blijven vechten voor haar plek, hetgeen ze prima doet (maar het zou niet nodig moeten zijn)
En in de eerste hoofdstukken wordt verteld over een jong meisje dat in de zaal zat maar dat verdwenen is. Wie was zij? Heeft zij ook te maken met de zaak rond die Kamer 19? Zij lijkt heel veel op de verdwenen zus van Tom, Viola. Die verdwijning zit Tom nog steeds dwars…


Ook deze tweede thriller is er een om van te smullen, ook al gebeuren er vreselijke dingen. In het verleden en in het heden. Wat zijn er toch verknipte mensen op de wereld! Of zou het toch pure fictie zijn?
Vrij korte hoofdstukken, met er boven een plaats- en indien nodig een tijdaanduiding. Handig om het allemaal te kunnen blijven volgen. Raabe beheerst nogal wat trucjes om het geheel extra spannend te maken.
Het derde deel brengt hopelijk vooral duidelijkheid wat betreft het verleden van Tom en Sita!


Marc Raabe (1986, Keulen) is redacteur, grafisch ontwerper en ook nog manager van een eigen filmproductiebedrijf. En schrijver!
In 2012 verscheen zijn debuut Schnitt, in 2018 gevolgd door Schlüssel 17. Dat is het eerste van een trilogie, die in Duitsland al een groot succes werd.


ISBN 9789400514027 | paperback | 464 pagina's | Uitgeverij Bruna | februari 2022
Vertaald uit het Duits door Marcel Misset

© Marjo, 31 maart 2022

Lees de reacties op het forum, klik HIER

Sleutel 17Sleutel 17
Tom Babylon 1
Marc Raabe

Als Winkler, de koster van de dom in Berlijn, op een vroege ochtend zijn geliefde orgel wil gaan bespelen, ziet hij een schokkend beeld: in de koepel boven zijn hoofd hangt een bloedend lichaam. Hij beseft bovendien al snel dat het geen onbekende is voor hem!
Ook herkent hij de sleutel die om de nek van de dode hangt. Het is de sleutel met het donkere sleutelkapje waarop het cijfer 17 gekrast is. De sleutel waar het verhaal dat volgt om draait.


Niet alleen de koster, ook Tom Babylon, de rechercheur die op de zaak wordt gezet, herkent de sleutel. Jaren geleden verdween zijn zusje Viola, zij had precies dezelfde sleutel bij zich. Tom weet dat omdat hij zelf dat ding gevonden heeft, bij een dode man die hij en zijn vrienden gevonden hebben in de rivier. Tot hun verbijstering is dat lijk verdwenen als ze de politie erbij halen, een dag later.


Als de zaak van de dode in de Dom zich ontwikkelt, blijkt er een verband te zijn met dat voorval uit Toms jeugd. Hij wil dat niet vermelden bij zijn meerdere, dan zou hij van de zaak gehaald worden., Dat mag niet gebeuren: hij heeft opnieuw een kans om zijn zusje te vinden. Ook al beweren de autoriteiten dat zij verdrpnken en begraven is: hij weet zeker dat ze nog leeft!
Er duiken meer sleutels op, allemaal met het getal 17. Wat is de betekenis daarvan? En wat heeft de vrouw die in een privékliniek voor geesteszieken zit er mee te maken?

Tom krijgt assistentie van Sita Johanns, een psychologe, die de onorthodoxe manier van werken die Tom ten toon spreidt, lastig vindt. Vooral omdat hij het vaak op eigen houtje doet. Maar zelf wil ze ook wel eens buiten het boekje gaan, ze moet wel om zich staande te houden in het mannenwereldje waar ze in terecht komt.


We leren Tom kennen als een gedreven speurder, die bereid is ver - heel ver - te gaan om de schuldigen te pakken te krijgen en de raadsels op te lossen. De samenwerking met Sita werkt prima, ze zullen vast wel een team blijven in de komende verhalen over Tom Babylon.
Het persoonlijke tintje kan ook nog een vervolg krijgen, in de vorm van het verleden, maar ook in de relatie met partner Anne. Zij komt nu nog niet echt uit de verf, mogelijkheden genoeg dus.


De achtergrond van deze thriller is Berlijn. Het verhaal van het verleden speelt in 1998, met een rol voor de Stasi, de binnenlandse veiligheidsdienst en inlichtingendienst in de Duitse Democratische Republiek. De moord in de Dom speelt in 2017 (!)
Boven de vrij korte hoofdstukken staat een tijds- en plaatsaanduiding, handig om het verhaal te kunnen blijven volgen. Er gebeurt namelijk heel veel!


Marc Raabe (1986, Keulen) is redacteur, grafisch ontwerper en ook nog manager van een eigen filmproductiebedrijf. En schrijver!
In 2012 verscheen zijn debuut Schnitt, in 2018 gevolgd door Schlüssel 17. Dat is het eerste van een trilogie, die in Duitsland al een groot succes werd.


ISBN 9789400514010 | paperback | 448 pagina's | Uitgeverij Bruna | augustus 2021
Vertaald uit het Duits door Marcel Misset

© Marjo, 1 maart 2022

Lees de reacties op het forum, klik HIER

height=Kerf
Marc Raabe

Gabriel was elf jaar toen hij getuige was van een gebeurtenis die zo gruwelijk was dat hij hem uit zijn geheugen heeft gebannen. Hij heeft geen flauw idee wat er gebeurd is in de nacht dat zijn vader en moeder stierven en hun huis tot op de grond toe afbrandde. Gabriel wist zichzelf en zijn broertje David ternauwernood te redden maar wist niet te voorkomen dat hijzelf in de jaren die volgden volledig ontspoorde. Met David heeft hij al twintig jaar geen contact meer.

Nu, negentwintig jaar na de dood van zijn ouders, is Gabriel erin geslaagd zijn leven min op meer op orde te krijgen. Hij is al jaren werkzaam in het beveiligingsbedrijf van Yuri Sarkov. Yuri is als een vaderfiguur voor hem. Hij haalde Gabriel weg uit een psychiatrische kliniek waar Gabriel versuft door pillen elektroshocktherapie onderging. De rillen lopen Gabriel nog altijd over de rug als hij aan de kliniek denkt en ook al weet hij nog steeds niet met welke reden Yuri hem heeft “bevrijd”, hij is hem er nog altijd dankbaar voor.

Yuri is een nogal louche type en doorsnee is zijn bedrijf niet. Gabriel heeft geleerd om niet te veel vragen te stellen. Zelf is hij ook niet openhartig want Yuri weet niet dat Gabriel voor het eerst in zijn leven een serieuze relatie heeft. Gabriel is intimiteit altijd uit de weg gegaan maar toch viel hij voor journaliste Liz. Er is echter één ding dat Gabriel de stuipen op het lijf jaagt: Liz is zwanger.

Dan gaat er ergens in Berlijn een alarm af. Opmerkelijk is dat het huis niet in het bestand van Python Security, het bedrijf van Yuri, staat. Het huis blijkt al decennia leeg te staan maar al die tijd over een werkend alarmsysteem beschikt te hebben. Vreemd. Een collega van Gabriel krijgt opdracht het pand te gaan bekijken maar hij weet de klus op Gabriel af te schuiven.

Terwijl Gabriel het verlaten huis doorzoekt en beseft dat er iets niet klopt, wordt zijn vriendin Liz ontvoerd. Ze weet hem nog om hulp te smeken via de telefoon maar Gabriel is te laat op de locatie die ze noemt. Liz lijkt van de aardbodem te zijn verdwenen en het lijk van een onbekende jongeman heeft haar plaats ingenomen. Gabriel wordt gearresteerd op verdenking van moord. De politie gelooft zijn verhaal over de ontvoering niet, Yuri keert zich tegen hem en David is na twintig jaar niet erg happig op een hereniging met zijn broer. Gabriel staat er - niet voor het eerst in zijn leven -helemaal alleen voor. Zijn enige gezelschap is de sarrende stem die hij al jaren in zijn hoofd hoort.

Ook het verhaal van Liz komt aan bod. Haar ontvoerder laat haar weten dat hij uit is op wraak. Wraak op Gabriel. Op de dertigste sterfdag van Gabriels ouders zal Liz sterven en samen met haar ook haar ongeboren kind. Maar waarom? Het antwoord ligt verscholen in de herinneringen van Gabriel. Wat is er gebeurd in de nacht dat zijn ouders stierven? Wat was zo afschuwelijk dat een elfjarige jongetje het volledig verdrukte? Om Liz te kunnen redden zal Gabriel niet alleen de strijd met de ontvoerder aan moeten gaan maar ook met zichzelf. Kan hij de verdrongen herinneringen oproepen zonder volledig in te storten?

In het begin van het boek maakt de auteur het de lezer niet makkelijk. Het verhaal wordt niet weggegeven en het is een beetje een ontdekkingstocht waarin je langzaam de personages en hun geschiedenis leert kennen. Ik hou van deze schrijfstijl en mijn nieuwsgierigheid was meteen gewekt. Er stond mij overduidelijk een spannende verhaalwending te wachten en ik las gretig verder. Ineens was het boek uit en wezen de wijzers van de klok een onverwacht laat tijdstip aan. De tijd was ongemerkt voorbij gevolgen. Dat zegt genoeg toch? Kerf is een diepgaande en zeer spannende psychologische thriller - met een flinke scheut actie - waarin overtuigend en kundig is uitgewerkt hoe een traumatische gebeurtenis een leven kan beïnvloeden.

ISBN 9789022564271| paperback | 368 pagina's| Boekerij | september 2013
Vertaald door Jeannet Dekker

© Annemarie, 11 oktober 2013

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER

Recensies

Boven