Thrillers Leestafel.info

spannende boeken en een beetje fantasy

Stefan Ahnhem

18 graden onder nul18 graden onder nul
Stefan Ahnhem


Met een harde klap maakt de autospiegel zich van de Toyota Corolla van Astrid Tuvesson los. Woest drukt Astrid de claxon in maar de bestuurder van de rode BMW die verantwoordelijk voor de schade is, is niet onder de indruk. Met een noodgang verdwijnt de dure auto in de verte. Astrid, hoofd van het rechercheteam van de Zweedse stad Helsingborg, pikt het niet en zet de achtervolging in. Ze heeft een hekel aan rijkelui die denken dat wetten alleen voor de minderbedeelden gelden.


Er volgt een woeste achtervolging die eindigt op het moment dat Astrid tegen een fontein knalt. Wanneer Astrid zich verdwaast uit haar auto bevrijdt, ziet ze tot haar verbazing dat de BMW regelrecht op de kade afstevent. Waarom is de bestuurder niet rechtsaf geslagen, de vrijheid tegemoet? De verbijstering neemt toe wanneer ze ziet dat de auto met een noodgang over de kademuur knalt en in het diepe water verdwijnt. Alleen de luchtbellen die uit het water opstijgen verraden wat er zojuist is gebeurd.


Astrid is hevig beledigd wanneer haar toegesnelde collega’s haar op het gebruik van alcohol willen controleren. Ze weigert. Astrid weet dat ze na haar scheiding steeds meer is gaan drinken maar het probleem is echt niet zo groot als sommigen denken. Heus, ze heeft het in de hand, ook al stelt ze als leidinggevende weinig meer voor. Voor de uren en zelfs dagen die ze regelmatig uit beeld verdwijnt, heeft ze altijd wel een verklaring.


Alsof het al niet vreemd genoeg is dat iemand zich vrijwillig van de kade afstort, blijkt de bestuurder die niet veel later uit het water wordt gevist, al twee maanden dood te zijn. Het lichaam is ingevroren geweest. Hoe kan een bevroren lijk zich als een ware coureur door het verkeer hebben voortbewogen? Omdat Astrid weer eens onbereikbaar is, storten Fabian Risk en zijn collega’s zich zonder haar instructies op het onderzoek. Dat zijn ze inmiddels wel gewend.


Het wordt nóg vreemder. De dode blijkt Peter Brise, de bedenker van een populair spelletje, te zijn. Meerdere mensen hebben hem kort voor zijn dood nog gezien en gesproken. Hoe kunnen diverse mensen zaken met een dode hebben gedaan? Even wordt de deskundigheid van lijkschouwer Vlecht in twijfel getrokken maar de ervaren onderzoeker blijft bij zijn mening: Peter Brise is zonder twijfel zo’n twee maanden geleden gestorven.


In buurland Denemarken baalt een oude bekende van Fabian hevig van haar nieuwe functie. Dunja Hougaard is een speurder, geen toezichthouder. Ze vindt het vreselijk dat ze weer in uniform op patrouille moet. Tot overmaat van ramp vraagt haar partner Magnus haar vrijwel dagelijks mee uit.


Wanneer Dunja en Magnus op een melding over een verwarde en bebloede vrouw afgaan, gaat de vrouw er volledig overstuur met hun dienstwapens vandoor. Wanneer niet veel later een dode zwerver wordt gevonden, wordt de vrouw door Dunja’s meerderen onmiddellijk als verdachte aangemerkt. Dunja heeft echter het idee dat er iets anders aan de hand is. Iemand had op de dode ingetrapt en hoewel de vrouw met bloed bedekt was, waren haar schoenen schoon. Dunja hoopt de vrouw zo snel mogelijk te vinden. Niet om haar in te rekenen maar om haar als getuige te horen. Wat heeft de vrouw gezien? Wat heeft haar zo overstuur gemaakt dat ze voor alles en iedereen op de vlucht is geslagen?


18 graden onder nul is het derde boek in de Fabian Risk-reeks. Het is een losstaand deel maar toch raad ik aan om bij het eerste boek – Zonder gezicht – te beginnen. Dit is een reeks om van begin tot eind te volgen, simpelweg omdat het zo goed geschreven is dat je geen letter zult willen missen. 


Hoewel de onderwerpen in dit boek uiteenlopend zijn, heeft auteur Stefan Ahnhem ze toch uiterst kundig tot een mooi geheel samen weten te voegen. De gebeurtenissen in het boek zijn mysterieus maar wanneer de waarheid zich ontvouwt, blijkt het om actuele onderwerpen te gaan die de laatste tijd helaas regelmatig het nieuws hebben gehaald.  Ahnhem beschrijft griezelig realistisch hoe je als onschuldige, kwetsbare burger ongewild bij iets vreselijks betrokken kunt raken en dat het slecht met je af kan lopen als je per ongeluk op het verkeerde moment op de verkeerde plek bent. Met het messcherp geschreven 18 graden onder nul maakt Ahnhem op onthutsende wijze duidelijk dat het verschil tussen mens en monster vaak niet met het blote oog waarneembaar is.


ISBN 9789041425331 | paperback | 460 pagina's | Ambo|Anthos | mei 2017
Vertaald door Tineke Jorissen-Wedzinga

© Annemarie, 20 juni 2017

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER

NegenNegen
Stefan Ahnhem


Een minister van Justitie verdwijnt niet zomaar. Toch is Carl-Eric Grimås, enkele ogenblikken nadat hij het parlementskantoor verliet, in het niets opgelost. In een afluisterveilige kubus van de Zweedse veiligheidsdienst hoort rechercheur Fabian Risk het verhaal aan. Het is pijnlijk duidelijk dat de beveiliging van Grimås niet toereikend was. Er wordt om een discrete samenwerking verzocht. De verdwijning van de minister mag niet openbaar gemaakt worden.


Samen met technisch wonder Niva brengt Fabian de gangen van de minister in kaart. De mobiele telefoon van Grimås is gedumpt maar hij blijkt ook over een geheim exemplaar te beschikken. Ook deze telefoon is niet meer actief maar Niva weet de laatste positie van het apparaatje te achterhalen. Fabian en zijn hoogzwangere collega Malin Rehnberg - die eiste bij de geheimzinnige activiteiten van Fabian betrokken te worden – belanden in een slooppand waar ze op een ruimte met een vreemde tafel met een gat in het midden en riemen aan de zijkanten stuiten. Waar is of wordt deze tafel voor gebruikt? Wanneer Malin in een schacht de kleding van de minister vindt, is zij ervan overtuigd dat de minister in het pand is geweest. Fabian twijfelt. Hij heeft het idee dat er iets anders gaande is.


De beelden die door de bewakingscamera van het parlementskantoor zijn gemaakt, worden nauwgezet bekeken. Het scherm toont hoe de minister het gebouw verlaat en in een sneeuwbui verdwijnt. Het zijn doodgewone videobeelden maar Fabian laat zich niet voor de gek houden. De man die het gebouw verlaat, is de minister niet. Carl-Eric Grimås is linkshandig en dat is de man op de bewakingsbeelden niet. Heeft de minister het pand überhaupt wel verlaten?


In Denemarken wacht de angstige Karen Neuman op haar man. Ze is extreem bang in het donker en vindt het vreselijk om alleen thuis te zijn. Het is dan ook geen pretje dat haar echtgenoot Aksel in de avonduren een televisieprogramma presenteert en niet altijd thuis overnacht. Karen weet wel dat haar angst overdreven is maar ze kan het niet helpen. De hele avond heeft ze al het gevoel dat er iets niet in orde is. De angst borrelde al op toen ze bij thuiskomst zag dat er een onbekende auto in de straat geparkeerd stond. Tot overmaat van ramp weigerde de tuinverlichting dienst.

 

Eenmaal binnen heeft Karen het gevoel dat ze niet alleen is. Ze belt Aksel en smeekt hem naar huis te komen maar Aksel kan zijn werk niet zomaar verlaten. Zijn show staat op het punt te beginnen. Dan ziet Karen het folie. Iemand heeft de hal met een beschermfolie bedekt. Ook de slaapkamer is van een laag plastic voorzien. Karen beseft dat haar angst dit keer gegrond is. De deuren van haar kledingkast gaan open en een onbekende neemt haar angst voorgoed weg. Niet veel later buigt rechercheur Dunja Hougaard zich vol afschuw over het lichaam van Karen. Iemand is haar met een bijl te lijf gegaan.

 

De zaak van de minister staat niet op zich. Ook een diplomatenzoon wordt vermist en Fabian vermoedt dat het om dezelfde dader gaat. Ook Karen Neuman maakt deel uit van een patroon. Dunja verdenkt een serieverkrachter die zijn slachtoffers steeds gruwelijker toetakelt. Beide verdachten laten zich echter niet zomaar grijpen. Beide politiemensen kampen bovendien met hetzelfde probleem: ze zijn niet helemaal zeker van hun zaak.


Negen is het tweede deel in de Fabian Risk-reeks. Het gaat echter niet verder waar het eerste verhaal – Zonder gezicht – eindigde. Het gaat aan het eerste verhaal vooraf. In Zonder gezicht vlucht Fabian naar zijn geboortestad in de hoop dat daar de angstkreten van zijn collega’s niet langer door zijn hoofd zullen galmen. In Negen doet Stefan Ahnhem uit de doeken wat er precies is gebeurd.


Met deze bijzondere volgorde schiet Ahnhem in de roos. Het voegt een extra dimensie aan het verhaal toe. Als lezer weet je dat er iets rampzaligs staat te gebeuren maar je weet niet wat dat zal zijn, laat staan waar of wanneer het zal plaatsvinden. Gebeurtenissen die in Zonder gezicht een hoofdrol spelen, beginnen in Negen al te broeien en wat in Negen de boventoon voert, smeult in Zonder gezicht na. De spanning wijkt geen moment.


Negen vertelt een wrang liefdesverhaal. Wie is de onbekende die aan het begin van het verhaal met zijn eigen bloed een liefdesbrief schrijft? Waarom moest Karen sterven en waarom kiest een ontvoerder voor zo’n moeilijk doelwit? De briljant uitgedachte plot van deze fantastische thriller is niet geschikt voor lezers met een zwakke maag!

ISBN  9789041425324 | paperback | 480 pagina's|  Ambo|Anthos | september 2015
Vertaald door Tineke Jorissen-Wedzinga

© Annemarie, 21 november 2015

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER

Zonder gezichtZonder gezicht
Stefan Ahnhem


De verhuizing naar Helsinborg is een vlucht. Een vlucht voor de flashbacks die rechercheur Fabian Risk dag en nacht achtervolgen. Fabian hoopt dat zijn herinneringen aan een rampzalig verlopen politiezaak, in Stockholm achter zullen blijven. Hij hoopt dat hij met zijn gezin in zijn geboortestad een nieuwe start kan maken. Zijn huwelijk met Sonja staat op springen. Toch is er nog genoeg liefde over om een laatste poging te wagen. In Helsinborg zal alles goedkomen.


Fabian heeft zes weken vakantie. Een lange zomer ligt voor hem. Een zomer die hij met zijn vrouw Sonja en zijn kinderen Matilda en Theodor zal doorbrengen. Het gezin zal weer nader tot elkaar komen. Toch waagt Fabians nieuwe chef, Astrid Tuvesson, het om hem kort na aankomst op te bellen. Er is een moord gepleegd. Fabian houdt de boot af. Astrid weet toch dat hij vakantie heeft? Toch dringt Astrid aan. Het slachtoffer is een oud-klasgenoot van Fabian. Hij is op een afgrijselijke manier om het leven gekomen.


Niet veel later bevindt Fabian zich toch op de plaats delict. Hij herinnert zich het slachtoffer, Jörgen Pållson, maar al te goed. Jörgen was een notoire pestkop. Een kwelgeest van het ergste soort. Samen met zijn beste vriend Glenn Granqvist terroriseerde hij met name klasgenoot Claes Mällvik. Sommige klasgenoten keken zwijgend toe. Andere leerlingen, en ook hun lerares, keken de andere kant op. Jörgen gebruikte altijd zijn vuisten en Glenn zijn voeten. Is het toeval dat de dader de handen van zijn slachtoffer heeft afgezaagd?


Het lichaam van Jörgen werd in het handenarbeidlokaal van de Fredriksdalsschool, Fabians oude school, aangetroffen.  Jörgen werkte daar als handenarbeidleraar. Herinneringen aan vroeger borrelen op. Jörgen had destijds, meer dan dertig jaar geleden, verkering met Lina. Fabian was in die tijd smoorverliefd op het meisje maar de liefde was niet wederzijds. Lina koos voor Jörgen. Tot zijn grote verbazing verneemt Fabian dat het stel tot aan Jörgens dood bij elkaar is gebleven.


Fabian probeert zich opnieuw op zijn vakantie en zijn gezin te richten maar het mag niet baten. De volgende dag al meldt hij zich op het politiebureau om zich bij zijn nieuwe collega’s te voegen. Hij weet best dat zijn gezin hem dat niet in dank afneemt, maar Fabian kan het niet helpen. De zaak intrigeert hem enorm. Wanneer korte tijd later ook het lichaam van Glenn wordt gevonden, bijt Fabian zich als een haai in de zaak vast. Glenn is voor zijn dood van zijn voeten ontdaan.


Fabian heeft een slechte eigenschap. Hij is geen teamplayer. Niet echt handig als je in teamverband aan een moordzaak werkt. Hij gaat al snel zijn eigen gang, wat hem niet in dank wordt afgenomen. Fabian vermoedt dat Claes de dader is. De afgehakte handen en voeten zijn immers veelzeggend. Hij ontdekt dat Jörgen kort voor zijn dood naar Denemarken is gereden om daar bier in te slaan. Op de terugweg is er iemand met hem meegereden. Dat blijkt uit foto’s die bij een tolpoort zijn genomen. Is Claes soms bij Jörgen ingestapt? Hoe heeft hij dat voor elkaar gekregen? En wat is er vervolgens precies gebeurd? Jörgen is immers dood en met afgehakte handen in zijn eigen handenarbeidlokaal beland. En hoe heeft Claes vervolgens ook Glenn te pakken gekregen? De belangrijkste vraag is echter: waar is Claes nu? 


Zonder gezicht is het debuut van Stefan Ahnhem die als scenarioschrijver aan de Wallander-reeks heeft gewerkt. Dat deze man kan schrijven, is vanaf de eerste bladzijde van deze loeispannende thriller een feit. Ahnhem draait niet om de feiten heen en de dader lijkt binnen handbereik. Toch zorgen verrassende verhaalwendingen ervoor dat de waarheid pas aan het einde wordt onthuld. De ontknoping laat zich met ingehouden adem lezen. De spanning is torenhoog.


Zonder gezicht is een onvergetelijke en bloedstollende thriller over pesten en intimidatie. Er staan hartverscheurende dagboekfragmenten in het boek. Ze zijn geschreven door een jongen – is het Claes? – die op mensonterende wijze gepest wordt. Wanneer Fabian de hulp van de Deense politie inroept, ontdekt rechercheur Dunya Hougaard dat haar chef niet van plan is mee te werken. Hij verdoezelt belangrijke informatie wat tot de dood van een onschuldige vrouw leidt. Fabian zelf wordt zó door zijn werk opgeslokt, dat hij zijn goede voornemens al snel vergeten is. Zal zijn gezin het hem vergeven? Het volgende deel in deze reeks heet Negen. Ik ga het nu onmiddellijk lezen. Deze schrijver heeft mij met zijn zinderende debuut volledig van zijn kunnen overtuigd!


ISBN 9789041425317  | paperback | 474 pagina's| Ambo|Anthos | juni 2014
Vertaald door Bart Kraamer

© Annemarie, 19 november 2015

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER

Recensies

Boven