Thrillers Leestafel.info

spannende boeken en een beetje fantasy

Guillaume Musso



http://www.guillaumemusso.com

Recensie Guillaume Musso's roman op Leestafel

Een appartement in ParijsEen appartement in Parijs
Guillaume Musso


Daar gaat zijn broodnodige rust! Als toneelschrijver Gaspard Coutances vanuit Seattle aankomt in Parijs rekent hij er op dat hij zich een maand in alle rust kan wijden aan het schrijven van een nieuw toneelstuk. Dat is zijn manier van werken: ergens in een vreemde woning, niets anders doen dan schrijven in het gezelschap van een aantal flessen goede wijn. Na die maand is het toneelstuk klaar en kan hij weer de dingen doen die hij graag doet. Coutances kan ruimschoots leven van zijn schrijverij, die ene maand moet hij even uitzitten. Maar deze keer verloopt alles anders dan gepland...


Het begon al niet zo best – er was oponthoud op het vliegveld, in de stad zijn stakingen bij het openbaar vervoer en het weer is bar slecht – maar Gaspard rekent er op dat als hij eenmaal in het appartement is alles goed komt. De ruimte die het schildersatelier was van de overleden schilder Sean Lorenz zag er op de foto’s veelbelovend uit.
Helaas: als hij het appartement binnenstapt, blijkt er al iemand te zijn! Tot zijn verbijstering stapt er een vrouw uit de badkamer! Het is Madeline Green, ex-politievrouw, was daar vanuit Londen neergestreken voor een time-out. Wat nu? Ze hebben allebei het volste recht er te blijven, en eigenlijk willen ze dat ook allebei. Maar niet in gezelschap van de ander natuurlijk!


Als ze contact opnemen met de verhuurder, Bernard Benedick, die testament-executeur is van Lorentz, stappen ze het mysterie binnen dat hen ondanks hun tegenzin toch zal verbinden: Sean Lorentz was de laatste jaren van zijn leven niet actief meer, hij was in de rouw wegens de ontvoering van zijn vrouw en kind, waarna alleen de vrouw terugkwam. Hun zoontje was doodgestoken voor haar ogen, vertelt zijn zwaar getraumatiseerde vrouw. Lorentz zou nog drie schilderijen gemaakt hebben, beweert Benedick, maar niemand kan ze vinden. Lorentz stierf in op straat toen hij in New York was om dokters te consulteren.
Maar Madeline en Gaspard ontdekken dat er het een en ander niet klopt aan de officiële lezingen van het drama. Maar hoe zit het dan wel?


Hun naspeuringen verlopen min of meer parallel. Terwijl de een bijvoorbeeld in Lorentz’ bezittingen snuffelt, duikt de ander de bibliotheek in, en daarna vertellen ze elkaar wat ze ontdekt hebben. Het verhaal speelt zich af in vijf dagen tijd, verdeeld over Frankrijk en Amerika. Het weer is slecht en ondanks de stakingen zijn de steden in kerstsfeer, iets waar ze geen van tweeën behoefte aan hebben. Voeg daarbij het feit dat hun eerste kennismaking niet zo best verlopen is, dan is het des te boeiender om te lezen dat ze door hun speurwerk, hun bezetenheid om het raadsel van Lorentz op te lossen, naar elkaar toe groeien. Ook dit blijft tot het einde toe spannend, want zowel Coutances als Green hebben in hun verleden onverwerkte trauma’s, waar ze nu mee geconfronteerd worden.


Een echte Musso: spannend, soms wat ver gezocht, maar altijd intrigerend genoeg om het boek niet te willen wegleggen.


Guillaume Musso (1974) is – zou je kunnen zeggen - de Franse equivalent van Suzanne Vermeer. Zijn boeken zijn spannend, geschreven in een vlotte, duidelijke stijl zonder literaire pretenties en hebben een romantisch tintje. Meestal spelen ze zich af in New York en Parijs, plekken die de schrijver goed kent.


ISBN 9789400509627 | Paperback | 256 pagina's | Uitgeverij A W Bruna | april 2018 
Vertaald uit het Frans door Maarten Meeuwes

© Marjo, 7 augustus 2018

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER

Het meisje uit BrooklynHet meisje uit Brooklyn
Guillaume Musso


‘Drie weken voor ons huwelijk had het lange weekend ons een fantastisch intermezzo geleken, een moment van intimiteit aan het einde van de zomer in de zon van de Corte d’Azur.’


Wat bezielt ik-figuur Raphael Barthélémy dan als hij bij zijn Anna aandringt op het feit dat hij in een relatie geen geheimen wil hebben? Is het omdat hij al eerder vervelende ervaringen had? Is het omdat hij thrillerschrijver is, van nature achterdochtig? Of vindt hij diep in zijn hart dat hij Anna te kort, want pas een half jaar, kent? Vertrouwt hij haar niet genoeg? Zijn opmerking leidt in ieder geval tot ruzie, waarbij Anna hem een foto laat zien. ‘Dit heb ik gedaan.’ Wat hij ziet, is zo erg dat Raphael het vakantiehuis verlaat. Maar als hij toch vrij snel op zijn schreden terugkeert om Anna te kans te geven haar verhaal te doen, is zij verdwenen.


Wat er op die foto te zien is, vertelt Raphael niet, maar wat volgt is zijn relaas over zijn zoektocht naar zijn geliefde en naar wat de foto die ze hem liet zien te betekenen heeft. Anna lijkt van de aardbodem verdwenen. Ze is wel in haar appartement in Parijs geweest, maar verder ontbreekt ieder spoor. In Parijs wacht ook Raphaels zoontje, die hij onder de hoede van zijn vriend en buurman heeft achtergelaten. Marc Caradec is een politieman met vervroegd pensioen. Hij vind het heel prettig om zijn vriend te helpen, want eigenlijk voelt hij zich nog steeds politieman. En zijn relaties blijken heel nuttig. Beetje bij beetje, en met gevaar voor hun eigen leven, ontdekken Marc en Raphael dat Anna inderdaad een vreselijk geheim bij zich droeg. De zoektocht voert hen ook naar New York, zoals de titel al deed vermoeden.


Behalve de schrijver komt ook Anna aan het woord, en langzaam ontwikkelt zich een plot dat eindigt met een verrassende ontknoping. Het meisje uit Brooklyn is tot nu toe het spannendste verhaal dat Musso heeft geschreven, maar ook het meest gewaagde. Hij heeft namelijk enkele intermezzo’s aan het verhaal toegevoegd: ik-getuigenissen van mensen wiens einde nadert, en die dat natuurlijk nooit op deze manier kunnen vertellen.


Thrillerschrijvers lopen nogal eens tegen het probleem aan dat ze de tegenstanders graag met een enkel schot uit de weg laten ruimen, terwijl de held van het verhaal steeds met veel geluk de dans ontspringt. Even dreigt ook Musso hier in de fout te gaan, maar hij weet het net aannemelijk genoeg te maken dat de held ietsje meer geluk heeft. En dan zijn er nog de vele literaire verwijzingen, die achterin verantwoord worden. Het levert zeker een interessant boek op, dat je het liefst in een ruk zou uit lezen.


Guillaume Musso (1974) is geboren en getogen in Antibes. Na zijn middelbare school werkte hij enige tijd in New York. Hij komt nog regelmatig in de Verenigde Staten, waar veel van zijn boeken zich (deels) afspelen. Musso is een van de bestverkopende auteurs in Frankrijk. Wereldwijd wordt zijn werk in 36 landen uitgegeven en zijn er al meer dan 20 miljoen exemplaren van zijn boeken verkocht.


ISBN 9789400508545 |paperback |368 pagina's | Uitgeverij Bruna| mei 2017
Vertaald uit het Frans door Maarten Meeuwes

© Marjo, 8 mei 2017

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER

altVlucht uit New York
Guillaume Musso


Had vader Sebastian Larabee zijn vijftienjarige dochter dan maar niet moeten controleren? Het is heel begrijpelijk dat hij wil weten waar zij mee bezig is, en meestal vindt hij niets bijzonders bij zijn wekelijkse inspectie. Maar deze keer treft hij een strip met pillen aan. Zijn dochter al met jongens aan het rommelen? Dàt vindt hij niet goed. En hij confronteert haar er mee.
Woest is Camille, en zij stormt het huis uit.
Dat heeft hij niet goed aangepakt, weet hij, misschien dan toch maar contact op nemen met zijn ex Nikki? Een vrouwen-onder-elkaar gesprekje? Hij zit daar nog over na te denken als Nikki hèm belt. Hun zoon Jeremy is verdwenen!


Dan ontdekken we dat Camille en Jeremy een tweeling is, dat zij elkaar en de ouder bij wie ze niet wonen nauwelijks kennen, maar het is wel typisch dat ze alle twee verdwenen zijn. Jeremy is trouwens al langer weg. Nikki heeft in tegendeel tot haar ex altijd een voorkeur gehad voor een vrije opvoeding en Jeremy bleef wel vaker weg, dus ze was niet meteen ongerust. Als Sebastian naar haar toe komt en er op staat de kamer van zijn zoon te onderzoeken, protesteert ze wel, maar het is maar goed dat ze haar ex niet tegen kan houden. Dat Jeremy pokert, dat wist ze wel, maar dat hij cocaïne gebruikt!?
Nikki’s nieuwe vriend is politieman, en wordt ingeschakeld. Dat vindt Sebastian niet prettig, er moet kost wat kost voorkomen worden dat zijn zoon een strafblad krijgt. En als Nikki dan nog een filmpje ontvangt waarop ze zien hoe hun zoon ontvoerd wordt, besluiten ze al snel zelf op onderzoek uit te gaan.
Kibbelend en bekvechtend - ze zijn niet voor niets uit elkaar! - weten de twee ex-echtelieden toch menig spoor te vinden en te volgen. Dat voert hen naar Parijs. Maar dat er daar al een hotel voor hen geboekt is, en dat er voor een etentje gereserveerd is, verbaast hen zeer.
Intussen gaat het niet zo best met het onderzoek en zit de Parijse politie achter hen aan. Ook Camille die ze naar haar opa en oma hadden gestuurd, blijkt daar niet te zijn.


Guillaume Musso staat bekend om zijn feelgoodboeken, die vaak een combinatie zijn van thriller en roman. Dat is deze dus ook. Het persoonlijke leven van zijn personages raakt danig vermengd met het politiegedeelte. Als bijvoorbeeld de Amerikaanse politieman een kans ziet om de ex van zijn vriendin uit de weg te werken, deinst hij er niet voor terug om het onderzoek te beïnvloeden. Ook al zegt Nikki dat ze niet van plan is à la Dan Brown door Parijs te zwerven, ze doen het wèl. Van de ene plek naar de andere, raadsels oplossend en achternagezeten door de politie.
Een voorspelbaar verhaal, denkt de lezer. Maar dan hebben we Musso toch een beetje onderschat, want hij weet er een heel bijzondere wending aan te geven.
En de onwaarschijnlijkheid vergeven we hem ook, want het is een heerlijk verhaal, spannend en romantisch. Een Musso dus.


ISBN  9789400504721  |paperback| 288 pagina's |Uitgeverij Bruna|juli 2014
Vertaald uit het Frans door W. van der Sande

© Marjo, 28 juli 2014

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER

24 dagen24 dagen
Guillaume Musso


Het leven van de 25-jarige Arthur Costello ziet er goed uit. Hij is bezig met zijn specialisatie tot eerstehulparts, een lange studie die hij zelf betaald heeft. Zijn broer en zus hebben de uitgeverij overgenomen, dat door de grootvader opgericht is. Arthur wilde een ander leven.
Zijn moeder leeft niet meer. Zijn vader is niet zijn biologische vader, maar Arthur heeft het goed.
Tot op die ene dag in juni 1991 als zijn vader hem vertelt dat Arthur geen cent uit het bedrijf zal krijgen, maar alleen de vuurtoren erft, 24 Winds Lighthouse, met een bijbehorend huis. Het is een aankoop van zijn grootvader, die tijdens de opknapwerzaamheden spoorloos verdween.


Zijn vader laat Arthur een ondergrondse kamer zien in het vuurtorenwachterhuis, en wijst een stuk muur aan waarachter een ijzeren deur zou zitten. Hij heeft hem op verzoek van de grootvader in 1958 dichtgemetseld, vertelt hij. Aan de erfenis zijn twee voorwaarden verbonden: de vuurtoren mag niet verkocht worden, en de ijzeren deur moet intact blijven. Arthur tekent. Maar tegelijk vertelt hij dat Arthur de enige is die het geheim van wat er zich achter de deur bevindt kan oplossen.
En Arthur breekt de deur open. Wat hij aantreft gaat zijn (en ons) voorstellingsvermogen te boven, en zal niet alleen zijn eigen leven, maar ook dat van zijn toekomstige vrouw, en andere familieleden beïnvloeden. 


Lisa Ames is een knappe jonge vrouw, die een mooie carrière als model en actrice voor zich ziet. Ze valt voor Arthur, maar de manier waarop hun gezamenlijke leven zich zal ontwikkelen is voor hen beiden erg moeilijk, zo niet onmogelijk. 24 jaar lang rust er een vloek op Arthurs leven, en daarna zal de vloek vreselijke gevolgen hebben voor allemaal.


‘De douche deed me goed. Ik had me al drie dagen niet gewassen. Of misschien wel drie jaar. Eigenlijk had ik geen enkel gevoel meer voor tijd. In een poging het onbegrijpelijke te vatten, werkten mijn hersenen uit alle macht, maar ik kon er geen logische verklaring voor vinden.’


Deze thriller is ontzettend bevreemdend met een waanzinnige en ongelooflijke ontknoping. Wat niet vreemd is met een verhaal als dit, is dat Guillaume Musso een van de bestverkopende auteurs in Frankrijk is. Zijn werk wordt in 36 landen uitgegeven en van zijn boeken zijn al meer dan 18 miljoen exemplaren verkocht. Eerder verschenen van zijn hand Central Park, Bericht uit Parijs en Vlucht uit New York. 


Typisch voor Musso lijkt ook te zijn dat zijn boeken zich afspelen in New York, terwijl hij toch echt in Frankrijk woont. In een interview zegt hij dat de reden daarvoor is dat hij afstand creëert tussen hemzelf en het verhaal, zodat zijn schrijven zijn dagelijkse keven niet in de weg zit. New York kent vrij goed. Hij heeft er een aantal maanden gewoond en gewerkt.  Wie New York kent zal diverse locaties in het boek herkennen. Omdat het verhaal begint in 1991 en zich met horten en stoten naar de tijd van nu verplaatst, wordt de lezer de wereldgeschiedenis in vogelvlucht voorgeschoteld, als ook de veranderingen in de cultuur, boeken, muziek, films etc.  Een fantastisch verhaal!


ISBN 9789400507081 | paperback| 240 pagina's | Uitgeverij A W Bruna| maart 2016
Vertaald uit het Frans door Maarten Meeuwes

© Marjo, 20 april 2016

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER

Bericht uit ParijsBericht uit Parijs
Guillaume Musso


Op het vliegveld JFK in New York komen twee onbekenden elkaar in het restaurant tegen. Allebei zijn ze met heel andere dingen bezig en letten niet goed op. Als ze aan hetzelfde tafeltje willen gaan zitten, komen ze met elkaar in botsing.


’Wat een domme trut, dacht Jonathan woedend toen hij moeizaam weer overeind kwam.
‘Kunt u niet uitkijken waar u loopt?’ schreeuwde hij.
Wat een hufter, dacht Madeline nijdig terwijl ze probeerde haar kalmte te bewaren.
‘Aha! En het is ook nog eens mijn fout? Draai de zaken niet om, beste vriend!’ riep ze naar hem voordat ze op de grond haar telefoon, haar tas en haar sleutels bij elkaar graaide.’


Maar het is niet haar eigen telefoon die ze meeneemt. Het is die van Jonathan. Laten ze nu toevallig hetzelfde model smartphone hebben!
Dat heeft grote gevolgen! Madeline is bloemist in Parijs, en komt er pas thuis achter dat ze niet haar eigen telefoon in haar tas heeft zitten. Jonathan runt een eethuis in San Francisco. Beiden zijn erg onthand nu ze niet gebeld kunnen worden voor orders dan wel reserveringen. Maar erger nog, en dat geldt vooral voor Madeline: zij heeft belangrijke en veelal geheime informatie op haar telefoon opgeslagen.


Madeline doet wel een poging de telefoon op te sturen maar de post staakt, en als de ex van Jonathan haar, eigenlijk hem dus, belt, kan ze de verleiding niet weerstaan. Ze gaat op onderzoek uit wie die man eigenlijk is. Ze weet niet dat hij aan de andere kant van de oceaan hetzelfde doet en tot een schokkende ontdekking komt.
Het leek zo simpel: gewoon de apparaatjes weer terugwisselen en ze zouden elkaar nooit verder hebben leren kennen. Maar het avontuur dat zich ontwikkelt doordat ze iets in hun verleden gemeen blijken te hebben, is zeer verrassend. Aanvankelijk lijkt het helemaal niet op een thriller, maar je vergist je. Het wordt erg spannend.


De toevalligheden, de onvolkomenheden in de vorm van tikfouten en dingen die niet kunnen  (Jonathan geeft iemand een kaartje met zijn  telefoonnummer. Maar dat nummer bellen brengt je bij de verkeerde persoon want de telefoons zijn nog steeds niet terugverwisseld. Lijkt toch sterk dat hij een nieuw kaartje heeft!) en het ondoordachte gedrag van de hoofdpersonen, je neemt het allemaal voor lief, omdat het tegelijk fascinerend is, en gewoon zo lekker leest.
Voor in de vakantiekoffer, om dan lekker te genieten van een verhaal zonder pretenties: prima boek!


ISBN 9789400502215   | paperback | 272 pagina's |Bruna | juli 2013
Vertaald uit het Frans door W. van der Zande

© Marjo, 17 juli  2013

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER

Recensies

Boven